zondag 10 maart 2013

M; courgette in zoet/zuur oftewel ingemaakte courgette


Vorige week vroeg een vriendin of ik het recept had van ingemaakte courgette. Ik had haar afgelopen winter een potje gegeven om eens te proberen en als bedankje voor de pompoenen die bij mij in de moestuin maar weinig opbrengst gegeven had. (te laat gezet vermoed ik)
Ik moest even graven in mijn recepten, want ik maak het in het najaar als ik echt niet meer weet wat ik met al die courgettes moet doen en de vriezer al vol zit. En al heb ik hier nog net 1 potje staan, het was weer leuk om even in de recepten te duiken en te beseffen dat het moestuinseizoen er weer aan komt! En de overvloed van soms net teveel gezaaide en geplantte groentes.
Voor wie niet kan wachten of alvast de voorpret wil hebben, hier het recept:
heerlijk bij nasi of bami, al hoor ik ook dat mensen het ook lekker vinden bij de macaroni of bij een boterham met kaas.




Ingrediënten
• 1 kg courgettes (schoongemaakt gewicht)
• 2 uien
• 3 el zout
• 500 ml natuurazijn
• 300 g suiker
• 2 tl kurkuma (geelwortel of koenjit)
• 3 tl mosterdzaad
1 theel. dille
evt. 1 laurierblaadje
evt. 2 tot 4 jeneverbessen
evt. rode peper, heel klein gesneden (pittig!)
evt. paprika, meer voor de kleur dan voor de smaak

Bereidingswijze
Was de courgettes, snijd ze in de lengte door en verwijder de zaadlijsten. Snijd het vruchtvlees in kleine blokjes. Maak de uien schoon en snijd ze in ringen. Meng de courgettes met de uien in een grote kom en strooi het zout erover. Laat het geheel enkele uren staan.
Schep de groentes in een vergiet, spoel ze goed af en laat ze uitlekken. Breng in een grote pan de overige ingrediënten aan de kook. Laat dit mengsel enkele minuten doorkoken en voeg de courgettes en de uien toe. Breng alles weer aan de kook en laat ongeveer vijf minuten koken. Schep de groentes over in schone jampotjes, vul de potten tot de rand met het hete kookvocht en draai vervolgens de deksels op de potten. Zet de potjes ondersteboven en laat ze afkoelen.
Het zoetzuur is het lekkerst als u het minimaal drie weken laat intrekken. En dan is het wel een jaar houdbaar!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Zoetzuur van courgette net ingemaakt, nu nog een paar weken geduld.

Anoniem zei

Dit is de derde keer dat ik het zoetzuur 's zomers maak. Erg lekker. Ik doe er ook wat harde (halfgare) groenten door, zoals wortelen, bloemkool of spercieboontjes.