maandag 15 oktober 2012

C: Tamme kastanje

Als je het geluk hebt om, net als ik, in de buurt te wonen van een paar openbare tamme kastanjebomen, dan is er niets leukers dan op een mooie herfstmorgen tijdens het wandelen te ontdekken dat de kastanjes weer beginnen te vallen. In eerste instantie zijn dat de kleinere exemplaren waardoor je steeds weer opnieuw het idee krijgt dat het een slecht kastanjejaar is. Maar dan opeens, op een ochtend, liggen er zomaar een paar knoeperds tussen en vindt je met een beetje geluk de bolsters waarbij alle zaden groot zijn. Ik voel me dan als een kind in een snoepwinkel! (Tamme kastanjes zijn namelijk super lekker en gezond. Ze bevatten veel minder vet dan noten en zijn goed te combineren in allerlei gerechten.)
Haast is dan geboden want de tamme kastanjes blijven maar een korte periode goed. Een kleine week na het vallen, hooguit. En dat weten de muisjes natuurlijk ook! En de wormpjes! Nog dezelfde middag ga ik met een tas terug en begin te rapen..en rapen..en rapen!
De selectie begint al meteen onder aan de boom. Een tamme kastanje moet heel strak in z'n bruine vel zitten, en geen scheurtjes vertonen of gaatjes hebben. Ik kies alleen de grotere exemplaren, van zo'n 10 gram per stuk. De kleinere laat ik liggen voor de muisjes. Ik maak ook de plechtige afspraak dat ik alles wat ik raap netjes zal verwerken en dat ik het anders weer terug naar het bos zal brengen. Toch even slikken toen het thuis allemaal uitgespreid op tafel lag, ruim 700 tamme kastanjes!! Ga er maar aan staan! (Cousje wil wel helpen zo te zien.)
Ik heb ooit ergens gelezen dat tamme kastanjes na een paar dagen op kamertemperatuur zoeter worden, maar zelf heb ik dat nog nooit gemerkt. Wel gaan ze na een paar dagen al duidelijk indrogen, ze gaan steeds losser in hun schil zitten, een teken dat je al zowat te laat bent. Door ze dan in een bak met water te gooien zul je merken dat er al een aantal gaan drijven. Die kun je niet meer verwerken. Heb je tamme kastanjes geraapt maar niet meteen de tijd om er iets mee te doen, leg ze dan in een papieren zak in de koelkast. Daarmee verleng je de houdbaarheid met een week.

Tamme kastanjes verwerken:

Kastanjes koken:
De meeste mensen weten niet zo goed wat ze met tamme kastanjes moeten doen. Hooguit roosteren misschien wat inderdaad heel erg lekker is. Maar dat is niet te doen voor zo'n hoeveelheid als ik uit het bos meegenomen heb. Nu kun je tamme kastanjes heel goed invriezen, alleen niet rauw, daar worden ze droog en melig van. De aller makkelijkste manier om kastanjes te garen én te pellen is d.m.v. koken.
Meestal wordt gesuggereerd om de kastanjes in te kruisen, maar de volgende methode is makkelijker (en veiliger). Snijd daarvoor de kastanjes met een scherp mes in de lengte helemaal doormidden. Ik verwerk steeds 10 kastanjes (20 helftjes) per keer. In de tijd die ik nodig heb om ze te pellen kan de volgende lading alweer koken, precies lang genoeg. Bovendien kun je op deze manier meteen goed zien of er geen wormpjes of ander rottigheid inzit.
Links zijn goede en gezonde tamme kastanjes. Je ziet bruine dingetjes maar dat zijn de vliesjes die ingevouwen zitten en is normaal. Rechts zijn de kastanjes die je weg moet gooien. Duidelijk verschil, toch?
Doe ze in een pan met zacht pruttelend water. Niet vol aan de kook want dat gaat te hard. Gemiddeld voor zo'n 8 minuten. Sommigen adviseren een scheutje olie in het water om het buitenste harde schilletje zacht te maken maar dat is helemaal niet nodig. Laat je ze té lang koken dan worden ze te zacht, dat bemoeilijkt het pellen juist weer.
Haal ze er met een schuimspaan weer uit. Als je een paar rondes gehad hebt wordt het water steeds bruiner en kun je niet altijd meer zien of er nog tamme kastanjes in het water liggen, even goed hengelen dus.
Hier is mijn truc. Na de kooktijd leg je ze meteen in een kom met warm/heet water. Dit zorgt ervoor dat de bruine buitenste schil niet weer indroogt terwijl je ze aan het pellen bent. (Je wilt juist dat ze heel soepel blijven want dat maakt het pellen zoveel makkelijker en vlugger.) Als je ze gewoon op het aanrecht legt drogen ze al  in voor je op de helft bent. Nog belangrijker, de kastanjes blijven zo ook warm. En hoe warmer ze zijn (liefst zo heet mogelijk) des te makkelijker is ook het binnenste vliesje te verwijderen, datgene wat de kastanjes een beetje bitter maakt. Gebruik voor het pellen je vingers of werk met het puntje van een mes. Als het goed is kun je de buitenste schil vrij makkelijk omklappen en wegscheuren.
(Doe meteen weer een nieuwe lading in de kookpan, tegen de tijd dat je klaar bent met pellen zijn deze weer gaar en kun je sneller doorwerken.)
Tja, dat binnenste vliesje. Dat maakt het pellen een stuk tijdrovender. Links zie je een gepelde kastanje met vliesje en rechts eentje zonder. Het wel of niet laten zitten van zo'n vliesje beïnvloedt de smaak wel. Zonder vliesje zijn tamme kastanjes, warm of koud, verreweg het lekkerste. Zoet en zacht van smaak. Mét vliesje zijn warme tamme kastanjes iets meliger dan zonder, maar beslist niet bitter. Als ze afkoelen komt die bittere smaak wel naar boven. Het is een kwestie van smaak maar ook van wat je er mee wil. Ga je tamme kastanjes gebruiken in warme gerechten met andere ingrediënten erbij, bijvoorbeeld door de aardappelpuree, door pannekoekenbeslag, als kastanjesoep of iets dergelijks, dan zou ik niet de moeite doen om al die vliesjes weg te peuteren. En wel om de volgende reden...
Met de gewone tamme kastanje, zoals ze in Nederland en grote delen van Europa in het wild voorkomen, zit het bewuste vliesje namelijk helemaal/of gedeeltelijk door het middelste van de kastanje heen, zoals bovenste foto goed laat zien. Soms laat zo'n partje makkelijk los en is het vliesje redelijk snel te verwijderen (als de kastanje dus nog warm en vochtig is) maar veel vaker is het een gepeuter vanjewelste, en breekt het vliesje heel makkelijk af. Om die reden zijn er voor de commerciële doeleinden tamme kastanje-variëteiten gekweekt waar het vliesje niet ingevouwen zit en er vaak ook maar één enkele grote vrucht in de bolster zit. Maar ja, die hebben wij niet. En dan is het een kwestie van een keus maken. Wel genieten van de heerlijke tamme kastanjes in onze omgeving maar dan wellicht met vliesje, of extra (extra lang) de tijd nemen om ook die vliesjes weg te halen? Ik koos voor het eerste, vooral ook omdat ik er 700 te gaan had, maar ook omdat ik het toch in warme gerechten ga toepassen, dan neem ik een beetje meligheid voor lief.  Hoewel ik wel af en toe onder het pellen een paar kastanjes helemaal stripte en dan gauw opat, als traktatie voor mezelf! Mocht ik wel een gerecht willen maken waarbij de tamme kastanjes koud of solo zijn, dan koop ik wel een potje!
Waar ik wel extra op let zijn de "touwtjes" die soms over zo'n kastanje lopen. Meestal in een diepe groef. Die haal ik wel weg. Ze lopen vanaf de onderkant (waar het lichtbruine vlekje in de schil zit) naar boven toe. Als ik de kastanjes pel begin ik daarom altijd bij het kontje, dan trek je vaak al automatisch zo'n draadje mee.
En zo werk ik dus gestaag door. Zo'n dikke twee uur, daarna is m'n zin op, m'n handen rimpelig van al het water en met een beetje doorwerken een grote schaal vol.
Klaar om per 200 gram in diepvrieszakjes te gaan. Dit was alvast zo'n anderhalve kilo. Het totaal was uiteindelijk ruim 5 kilo na het pellen. Genoeg voor de komende winter lijkt me zo.

 Kastanjes roosteren:
Voor degenen onder jullie die niet met een volle tas tamme kastanjes thuiskomen, maar daarentegen een  bescheiden paar handjes verzamelen en geen voornemen hebben om het door een gerecht te doen, kunnen misschien beter de kastanjes roosteren/poffen. Het heeft iets om met een warme kastanje in je handen bij de kachel te zitten, het pellen is ook lang zo erg niet als je er maar een paar hoeft en je kunt het meteen in je mond stoppen. Glas wijn erbij of een kop warme chocolademelk..Hmmm, ultiem herfstgevoel.
Een paar tips om ook hier het pellen te vergemakkelijken.
Kruis ook hier de kastanjes niet in maar snijd ze helemaal rondom in. Dit is het meest gevaarlijke moment want de schil is hard en taai. Gebruik een scherp mesje dat gaat veel beter, maar schiet niet uit. Ik maak meestal een begin en draai dan de kastanje rond terwijl ik het mesje er slepend tegenaan hou.
Kook daarna de kastanje voor 1 à 2 minuten in een pan met zacht kokend water. Daardoor gaat de schil al voor een stuk openstaan. Een goed begin.
Bak daarna de kastanjes in een voorverwarmde oven op 200 graden, voor ongeveer 20 minuten. De schil verschrompelt en wordt hard.  
Je kunt ook een speciale kastanjepan gebruiken (Een met open gaten in de bodem) of zelfs een gewone braadpan, op zowel gas als elektrisch fornuis. Blijf dan regelmatig de kastanjes omschudden. De tijd is afhankelijk van de grootte van de kastanjes en de hoogte van je pit maar duurt over het algemeen langer dan in de oven.
Voor kastanjes in het vuur (kachel, open haard) kun je de kastanjes het beste in wat aluminiumfolie wikkelen en dan in de hete as leggen waar geen vuur brandt, voor ongeveer 15-20 minuten.
Kerf je de kastanjes niet in dan gaan ze letterlijk poffen. Vroeger deden we dat thuis wel eens. Dan legden we ze zo op de hete kachel en na verloop van tijd schoot er dan eentje keihard tegen het plafond aan, wij lachen.. Maar ja, echt veilig is dat natuurlijk niet want wie weet schieten ze de volgende keer schuin tegen je kop aan. En hard en heet zijn ze dan zeker!
Leg de hete kastanjes in een theedoek en dek ze toe. Zo blijven ze langer warm als je ze gaat pellen en eten. Wacht niet te lang en maak niet te grote hoeveelheden per keer. Ook hier zijn ze het aller lekkerste als ze warm zijn. En vanwege het hoge zetmeelgehalte vullen ze vrij snel.
De schil staat nu ver open en is redelijk hard. Als het goed is kun je ze nu makkelijk als twee helften afpellen. Soms breekt de hele kastanje doormidden, dan pak je een theelepeltje en lepelt de twee helften uit.
Vanwege de ingevouwen binnenste vliesjes is het ook bij het roosteren van kastanjes erg moeilijk om ze helemaal kaal af te pellen. Niet teveel moeite doen en gewoon zo opeten. Het vliesje smaakt warm niet bitter en de meligheid is bij het roosteren veel minder dan bij het koken.


P.S. Meer lezen over tamme kastanjes? Klik hier
Fijne herfst allemaal! Graag hoor ik terug of jullie iets aan mijn verhaal hebben gehad!


48 opmerkingen:

Mirte zei

Superleuke en behulpzame info. We gaan maar meteen aan de slag met onze krat kastanjes! Fijne herfst! Mirte en Ruben

Anoniem zei

Dank je voor alle wijze adviezen, wij waren vanmiddag met heel veel medelanders in het bos op zoek naar de dikste en lekkerste tamme kastanjes, het was nog nooi zo druk in het bos in Zuidlaren !

Monique zei

Hoi Chantal! Heb je blog gevonden hoor. Lang verhaal :-) Ik ga zometeen kijken of de kastagnes nog liggen waar ik ze gezien had. Het is al meer dan een week geleden dus hopelijk heb ik geluk. En anders leuk om dit weekend samen met Kris in het bos te gaan zoeken!

Monica zei

Eindelijk eens praktische info over kastanjes bereiden. Ben er nu lekker mee aan de slag. We hebben namelijk zelf twee grote kastanjebomen in de tuin. Het zijn er dit jaar veel en ze zijn groot en mooi. Je tips werken fantastisch, bedankt!

cr-mics zei

Fijn dat jullie wat aan de tips hebben! Veel succes allemaal. Rauw zijn tamme kastanjes trouwens ook te eten, maar minder zoet en zacht van smaak. Monique, ik hoop voor je dat ze er nog liggen! In de herfstvakantie is hier in de bossen veel geraapt!

Anoniem zei

Dear Chantal,


Thank you for this very interesting article. We are a French couple, living in Eindhoven, looking for some "kastanjes" ;-)
Would you be kind enough to tell us a bit more precisely where to find THE place. ..because a forest between Eindhoven and hasselt....well.....that is a lot of trees, routes and despair! ;-)

Thank you very much by advance

Two Frenchies who have: the fire place, the coal, the pan but no kastanjes to cook!

Astrid

cr-mics zei

Hallo Astrid.
Ik hoop dat je kunt begrijpen dat ik niet al te specifieke details over mezelf of mijn leefomgeving op internet plaats. Daar is deze blog ook niet voor bedoeld! Maar waarschijnlijk hoef je ook niet zo ver van je eigen plek te gaan zoeken. In veel parken en openbare plekken zijn tamme kastanjebomen te vinden. Zelfs in steden. Ik wil mensen graag inspireren om hun ogen open te houden als ze buiten lopen en dan kom je er al gauw achter dat er zoveel eetbaars te vinden is. Kastanjes, noten, bramen, bessen.. noem maar op. Ben je niet in de gelegenheid daar zoveel tijd in te stoppen dan zijn er in deze tijd van het jaar ook voor een prikkie ongepelde kastanjes in de winkels te koop. De verwerking van die kastanjes is precies hetzelfde als ik in m'n blog beschreven heb.
Veel plezier en eet smakelijk!!

Anoniem zei

Dear Chantal,


Thank you very much for your answer...
we understand that you do not put any specific details about yourself and your sister but if we dare to ask where to find a good spot for "kastanjes" it is because we did not find any! Well we found the ones that you are not supposed to eat....so this is not really helping! And when you are going out, telling yours 3 years old about the pleasure of findings things to eat and came back with nothing....everyone is disappointed...specifically her stomach ;-)

Anyway, maybe one day, we will find someone willing to tel us a good spot

With kind regards

Astrid

Unknown zei

Ik heb veel gehad aan je uitleg en je hebt gewoon gelijk. Zo gaat het prima! Zeker de tips van niet te veel in een keer en even in warm water "bewaren"zijn heel goed.

cr-mics zei

Hallo Carina. Fijn om te horen dat mijn methode voor anderen ook goed werkt! Dat maakt het hele principe van erover schrijven meer dan de moeite waard. Veel plezier met je oogst!

van 't Baci zei

Voor het eerst zelf kastanjes gezocht en klaar gemaakt. Met heel veel hulp van jouw blog! Super. Zo leuk allemaal, heel veel goed tips!
Ik heb 2 vraagjes:
*Zit er ook een zoekfunctie op het Blog?
*Hoe maak ik het beste kastanjepuree die lijkt op die uit een blikje?
Ik heb namelijk een recept waar in staat dat er 200 gr. kastanjepuree in moet.......
Alvast reuze bedankt en ga lekker door met Bloggen:)

cr-mics zei

Hallo van 't Baci,

Qua zoeken kun je op de pagina's 'over Mirjam' en 'over Chantal' gaan. Daar staan onze posts per categorie op een rijtje.
Verder.. kastanjepuree uit blik is vaak gezoet. Je kunt dan geroosterde kastanjes met suikerwater inkoken en vervolgens pureren. Eventueel ook nog wat vanille erbij. Je kunt het dan zo zoet maken als je zelf wil. Maar in hoeverre het dan lijkt op die uit 't blikje?.. daar heb ik niet genoeg ervaring mee.
Wel leuk om uit te zoeken.
Groetjes Chantal

Anoniem zei

Wat een fijne tips. Bedankt!

Unknown zei

Hoi hoi,

Wat een geweldige blog. Daar ben ik heel blij mee! Daar kan ik mee aan de slag.

Nu heb ik een vraagje. Ik wil graag kastanjemeel maken voor bakrecepten en eventueel pannenkoeken. Kan ik dan ook jouw kookmethode gebruiken? En hoe maak je precies kastanjemeel?

Heel erg bedankt voor je super blog!

Warme groet Bianca

cr-mics zei

Hallo Bianca,
Dank je...en wat grappig, je bent me met je vraag net voor. Was al van plan eerdaags over kastanjemeel te schrijven. Hou de blog in de gaten, eerdaags staat het erop!
Groetjes Chantal

Unknown zei

Hoi hoi,

wat leuk Chantal :) Ik hoop dat je me nu zou willen helpen. Ik heb namelijk al tamme kastanjes liggen (paar dagen oud). Of ik die op dezelfde manier kan koken zoals bovenstaand en er dan meel van maken? Ga ik dat vandaag doen :)

ik wacht met smart je artikel af :)

Groetjes Bianca

cr-mics zei

Hallo Bianca,

Nee, die moeten geroosterd worden en dan vermalen en gedroogd.
Dus je kunt ze al wel vast roosteren als je wil. Dan zijn ze ook langer houdbaar dan vers.
Gr. Chantal

Unknown zei

Hoi hoi,

Sorry ben een leek, maar hoe kan ik ze het beste roosteren?


Warme groet,
Bianca

cr-mics zei

Staat ook beschreven in de tekst Bianca.
;-)

Unknown zei

Oeps, lol ;) Ik ga even lezen en hou je site in de gaten voor het meel :) Ik ga er vanmiddag nog even op uit om te rapen :) Zo heerlijk weer!

Zin in!

Groetjes

Anoniem zei

Het insnijden van de kastanjes is een secuur en niet ongevaarlijk klusje, want je werkt met een scherp mes. Ik doe het volgende: ik klem een scherp mes zo in een bankschroef dat het lemmet er in de lengte ca. 2 mm bovenuit steekt. Daar kun je de kastanje vervolgens overheen halen. Gebruik alleen het deel dat boven de bankschroef zit. Voordeel is te eerste dat je niet (diep) in je vinger kunt snijden en ten tweede snijd je nooit te diep in de vrucht.
Huub

Anoniem zei

Deze ochtend je BLOG gevonden en ben meteen aan de slag gegaan met de tamme kastanjes. Alles goed gelukt ! Fijn !!

Anne-Mie

Unknown zei

Het werkt prima. Merci !
Groet, Berend.

Unknown zei

Dankjewel voor je mooie beschrijving!
We gaan ze nu pellen :)

Groeten, Esther

Anoniem zei

Recept:
Kastanjes met spruiten.
fruit ui met spekblokjes.
voeg dan toe de warme kastanjes en de gegaarde spruiten. 5 minuten wokken en klaar.

Anoniem zei

Indien je na het koken....of ervoor het "kontje" met een scherp mes eraf snijd...Kun je ze heel makkelijk pellen....ook de kleintjes����

Jeroen zei

Leuk en informatief, super !
wij hebben het geluk een redelijke tamme kastanje in de tuin te hebben en die wordt natuurlijk alleen maar groter.

Wel heb ik een vraag, vandaag de eerste kastanjes kunnen rapen, een stuk of 60 mooie exemplaren echter sommige kastanjes zijn nog erg licht (bijna wit) van kleur aan de onderzijde, is dat een kwestie van even wachten tot ze verder rijpen ?

cr-mics zei

Hallo Jeroen,

Ja, ik ken ze, die bleke "kontjes". Het lijkt me dat ze wat te vroeg uit de bolster zijn gekomen. Maar of ze nog bijkleuren, dat weet ik niet zeker. Ik vermoed eigenlijk van niet. In het bos laat ik die altijd liggen. Maar misschien heb ik het wel verkeerd gedacht. Kun je het laten weten of dat met jouw kastanjes nog (is) gebeurt?
Groetjes Chantal

Unknown zei

Hallo Chantal,

Ik ben nu weer druk aan het kastanjes rapen. Heb een eigen boom in de tuin.
Ik ga je tips eens volgen en alles uitproberen. Ik zou de kastanjes ook graag voor de vogels in kransen verwerken. Weet jij hoelang de kastanjes houdbaar zijn wanneer ik ze pof of kook?

Herfstgroet,
Mieke

Anoniem zei


Hoi Allen,

Ik ben ook een echte kastanjeliefhebber. Het samen gaan rapen, poffen, gewoonweg gezelligheid en de herfst verwelkomen. Chantal, bedankt voor deze tips. En op de vraag of ze bijkleuren kan ik met zekerheid meedelen dat dit gebeurd. Binnen de twee dagen zelfs. Ook wou ik nog zeggen dat kastanjes die een aantal dagen hebben gelegen zoeter zijn en veel gemakkelijker pellen. Bij het natuurlijke rijpingsproces zal het vliesje wat losser te komen zitten rond het vruchtvlees.

mvgn,

Guy

cr-mics zei

@Mieke, dat lijkt me ook afhankelijk van de temperatuur buiten, maar een paar dagen moet toch wel kunnen.
@Guy..Oh, goed om te weten dat ze bijkleuren! Het verschil in zoetheid heb ik zelf nooit kunnen ontdekken..Misschien eet ik te gulzig?!?

Groen Hart zei

Hey

Ik heb de kastanjes zeer gemakkelijk kunnen pellen zonder deze vooraf te koken. Ik ben nogal een luie kokkin, daarmee.. Ik sneed deze in de helft (van top tot teen) en kon zo met de punt van een mesje gemakkelijk de pel eraf halen. Het binnenste vliesje liet ik zitten. Daarna wassen en koken tot ze zacht waren. Qua tijd scheelt dit toch wel, zonder het voorkoken. Het 'draadje' heb ik laten zitten, ik weet niet of dit kwaad kan?

Unknown zei

Hallo
Pellen doe ik zo:
Kastanjes rapen en in een emmer water doen. Even roeren en alles wat boven komt drijven moet je weg doen. Laat de verse kastanjes gerust een dag in het water staan.
Dan uit laten lekken en in kleine porties in de diepvries leggen. De bevroren kastanjes in een pan doen, kokend water er op, deksel op de pan en even wachten.
Het water afgieten (is snel afgekoeld) en opnieuw kokend water er op en even omroeren. De kastanjes zijn nu heel gemakkelijk te pellen.
Oudere kastanjes kun je weer vers maken door ze 3 of 4 dagen in water te zetten.
Wel geregeld roeren en water verversen.

Unknown zei

Hallo pellers,

Met pellen bedoel ik natuurlijk ook het vliesje er af halen.
Dit is er erg snel helemaal af zonder te peuteren.

Boudewijn Korsmit zei

Dank voor de goede informatie, zeker als het gaat om het bewaren van deze goddelijke "noot" of vrucht. Meestal sla ik de nodige blikken in tijdens een Frankrijk reis, daar zijn ze te krijgen in de grote supers. Want inderdaad ze hier vers bewaren cq kopen is een probleem. Maar. goed, de oogst van vandaag wordt morgen pellen dus!

Unknown zei

Hallo Toos Slegers,
na bevriezen en 2x overgieten met kokend water zijn ze toch niet gaar?!?! Kook je ze daarna?
Ik lees in de post dat rauwe kastanjes invriezen ze een bittere smaak geeft. Hoe zit dat dan?
Groet Danielle

Anoniem zei

Prima inhoud, foto's en teksten. Ik ben vanaf mijn kinderjaren al gek op tamme kastanjes. Ik woonde dan ook vlakbij het Kastanjedal en het aangrenzende bos in Beek bij Nijmegen, waar vanaf de tijd van de Romeinen al kastanjes werden gebruikt als voedsel voor de soldaten. In de tweede wereldoorlog werden ze geraapt (en door ons kinderen geknuppeld): gratis voedsel. Nu is er nauwelijks meer belangstelling voor.
Gelukkig heb ik in de buurt enkele bomen staan waar ik op mijn dagelijkse wandeling in het seizoen een jaszak vol raap. Lekker met een beetje zout en roomboter bij de oude klare.

cr-mics zei

Hallo anoniem,

Oja, ik ken dat bos. Toen mijn man nog mijn vriendje was woonde hij in Nijmegen en hebben we daar veel in de buurt gewandeld. Prachtig is het daar. Ik heb dan wel nooit een oorlog meegemaakt, maar zie dit soort gratis giften uit de bossen als een enorme meerwaarde. Ook al is het geen noodzaak om te overleven met een supermarkt om de hoek, toch voelt het altijd speciaal als je zelf je eten hebt 'gesprokkeld'. Misschien juist wel omdat niet iedereen het doet?
Blijven genieten, zou ik zeggen!
Groetjes Chantal

Alice zei

Ik kook ze nooit voor als ik ze pof. En heb de eerste van dit jaar al te pakken. Tja ze lagen er al...
nog even rustig afwachten bij de andere bomen. Ik ben net verhuisd en er staan er 3 op nog geen 5 min lopen. Mijn geluk kan niet meer op, verder schijnt niemand er wat mee te doen.

Gwen zei

Ik snijd de kastanjes in, waarna ik ze 5 minuten kook en pel. Ik vries ze dan ook in portiegewijs. Bij gebruik, ontdooi ik ze en kook ik ze in een heel klein beetje bouillon (het moet na 5 minuten ingekookt zijn). Daarna bak ik ze in voldoende boter (zoals gebakken aardappels), dan peper erover. Lekker met een warme granberry saus (of met (warme) Lingonberry jam van de Ikea). Voor mij is dat het ultieme genot :)

Unknown zei

Wat ongelooflijk uitgebreid maar zo fijn! Alle informatie op 1 pagina te vinden. (Kopjes was wel handig geweest om sneller iets te vinden)
Dank je wel voor je genomen moeite om dit te delen. Heerlijk genoten van mijn kastanjes :-D

Unknown zei

Ik heb veel plezier gehad van dit artikel. Ik kreeg wel erg verschrompelde handen van die gekookte kastanjes. Bij de tweede portie heb ik daarom de airfryer ingezet. Rondom insnijden, ca 10 minuten op 200 graden en dan snel pellen, werkt perfect. Ook hier geldt: niet te grote porties, anders gaat het velletje weer vastzitten. Maar alle smaak blijft behouden en minder geklieder.
Er liggen er nu heel veel in de vriezer en van de gebroken exemplaren heb ik paté gemaakt.

cr-mics zei

Klinkt goed Jessy! Die verschrompelde vingers herken ik wel inderdaad. (Maar ik heb geen airfryer.) Fijn gevoel hè, zo'n voorraadje in huis. Veel plezier ervan.
Groetjes Chantal

Janneke van Vlieland zei

Hallo, we hebben heel veel kilo's aan kastanjes en alles plukken is een drama . . .
Maar heb ook een airfryer en ga het hiermee nu ook eens proberen!

Ferenc zei

Ca. 20 min koken met (biologische) volle melk, voor mij hoeft er niets anders bij

job zei

Ha Chantal,
dank voor je uitgebreide info. pas verhuisd en er staat een enorme tamme kastanje in de tuin. net twee emmers geraapt en nu de eerste in de oven Jammer dat je niet schrijft hoe zonder inspanning die duizenden stekelvarkens uit het gras harkt :-) groet johannes

Janneke van Vlieland zei

In 2017 had ik mijn laatste reactie.
De kastanjes waren toen best klein en heel lastig te pellen.
Nu, in oktober 2019, hebben we vorige week in een half uur tijd ruim 7 kg kastanjes gezocht, mijn man dan ;-)
Hij zoekt ze en maak ze verder klaar ;-)
Maar deze keer waren ze super! Halveren en dan zo'n 7 minuten zacht laten koken. Ze liggen dan al veelal buiten de schil! Ook het vliesje is er dan al vanaf, zit nog vast in de schil!
2,5 kg gereed product over en dan in zakjes van 150 gram in de vriezer.
De rest wel 2 sneetjes er in en zo in zakjes van ook 150 gram, ook in de vriezer! Vanavond even een zakje 'nieuwe' proberen!

Nicolette zei

Het is nu 2020 kerstavond.
Dank je wel voor de zeer nauwkeurige info. Het is precies zoals je zegt. Ik was altijd een beetje huiverig me met dat inkruipen had ik ook moeite , maar zo, geniaal.