woensdag 21 juni 2017

C: Een schoon plan

Na de eerste serieuze schoonmaakactiviteiten van het grote was-weekend van afgelopen week is de spits er wat de Grote Groene Zomer Poets betreft op z'n minst vanaf gebeten. Ik vond het tijd worden voor een structureel overzicht. Eens zien met wat voor beest we te maken hebben, nietwaar? Want er doemden zoveel klusjes bij me op dat het haast niet te onthouden was allemaal. Als ik niet een béétje een idee krijg wat het werk allemaal inhoudt kan ik me er ook niet goed op instellen, laat staan een planning op loslaten. En zonder planning heeft het bij mij niet erg veel slagingskans, vrees ik.

Allereerst pakte ik een paar blaadjes, voor elke ruimte in huis één, en schreef daarop alles wat me te binnen schoot aan schoonmaak- en opruimklusjes daarvoor. Zoveel mogelijk onderverdeeld in kleinere haalbare taken ook.

Die lijstjes liet ik een poosje op tafel liggen voor als me nog iets te binnen schoot. In ieder geval had ik zo het grote overzicht al bekend, best veel.

Vervolgens heb ik even zitten dubben hoe ik de planning aan ging pakken. Eén van de mogelijkheden om uit te proberen was om het in de vorm van een "bullet journal" te gieten. Dat is een populair analoog logsysteem wat in de basis schijnbaar heel simpel en eenvoudig werkt adhv symbolen. (Er zijn op Pinterest veel persoonlijke voorbeelden van te vinden maar dan voornamelijk van mensen die er een heel uitgebreid boekwerk cq kunstwerk van maken, rijk geïllustreerd en handgeletterd maar daarin de meest onzinnige dingen zetten. Bijvoorbeeld hoeveel kopjes water ze op een dag drinken en inplannen wanneer ze weer aan hun bullet journal moeten werken, aah.. Ziet er prachtig uit maar hoeft dus niet per se zo versierd en dus bewerkelijk te zijn.)

Toch leek het me uiteindelijk beter om er geen échte planning op na te houden. Ik bedoel, als je iets groots in een korte tijd moet klaren is het vast heel handig, maar ik hou hier geen traditionele voorjaarspoets van één week. Ik hou de uitgespreide zomerpoets. Die mag er véél langer over doen en dan is er meer ruimte voor tussentijdse aanpassingen. In hittegolven ga ik écht de zolder niet opruimen, en op regenachtige dagen kan er geen was aan de lijn buiten. Maar dat kan ik allemaal nu nog niet incalculeren. Daarnaast, wil ik in de zomer het gevoel hebben dat ik een streng to-do lijstje moet afwerken? Nee.    Dus ik hou het bij een mooi groot inzichtelijk overzicht om me dagelijks te confronteren. Er staat genoeg op en zolang ik het voornemen vasthou om de klus op het eind van de zomer af te hebben kan ik steeds ter plekke de dingen uitkiezen die het handigst zijn, of waar ik die dag het meest zin in heb. Bovendien kan m'n man zo ook makkelijker bijspringen. Het excuus dat hij niet weet of ziet wat er gedaan moet worden qua huishouden is meteen getackeld.

Dus nu hangt deze er, inderdaad heel strategisch op de wc-deur, ter overzicht voor iedereen die zich geroepen voelt. De onderverdeling is in de categorieën: Gang, Toilet, Trap + Overloop, Woonkamer, Keuken, Kelder, Slaapkamer, Badkamer, Kantoortje, Zolder, Buiten en Algemeen.

Naast alle grotere en kleinere klusjes per categorie, die ik voldaan kan doorstrepen als ze gedaan zijn, schrijf ik er ook op wannéér ze gedaan zijn en wanneer ik vind dat ze weer herhaald zouden moeten worden. Elke week? Eens per maand? Volgend jaar? Zo kristalliseert er zich hopelijk vanzelf een schoonmaakrooster uit.

Het is overigens wel noodzakelijk dat je een einddatum in gedachte neemt zodat je in ieder geval de periode duidelijk hebt en weet waar je naartoe werkt, anders bestaat het gevaar dat je blíjft uitstellen. Ik heb die voor mezelf vastgezet op 25 augustus. Het leek me lang genoeg om de hele klus te klaren en tussendoor ook nog voldoende vrije tijd te hebben voor vakantie en broodnodige spijbeldagen. Ik bedoel, het is óók zomer hè?

Inmiddels kruipt de zomerpoets hier steeds meer in de gesprekken door. De meeste mensen in m'n omgeving zijn nu wel op de hoogte en vinden het op z'n minst amusant. Het lijkt niet helemaal meer van deze tijd en afhankelijk van met wie je spreekt wisselen de reacties enorm. Sommigen vinden het totale onzin en nodeloos ouderwets, zonde van de kostbare tijd. Met anderen bespreek ik strategieën of worden herinneringen aan vroeger tijden opgehaald. Zelf wissel ik ook soms tussen die twee uitersten trouwens, maar ik hou m'n oog op het eindresultaat. Ik wil ervaren hoe dat nou eigenlijk is, een compleet schoon, opgeruimd en georganiseerd groen huishouden (maar nog wel steeds leefbaar en met ruimte voor creatieve rotzooimakende uitspattingen uiteraard!)

4 opmerkingen:

Petra van Heijningen zei

Die laatste zin, daar herken ik me wel in. "...een compleet schoon, opgeruimd en georganiseerd groen huishouden (maar nog wel steeds leefbaar en met ruimte voor creatieve rotzooimakende uitspattingen uiteraard!)". Dat wil ik ook, maar wat een lijst! Ik wil in deze tijd van het jaar het liefst buiten zijn. Ik denk dat ik een nazomer/herfstschoonmaak ga doen:-) Veel succes!

cr-mics zei

Hallo Petra, ik vrees dat bij mij de herfst weer druk wordt dus áls ik het wil doen, is de zomer de enige tijd voor mij. Maar ik snap je helemaal.
Groetjes Chantal

Anoniem zei

als ik die lijst zo zie hou je weinig vakantie/spijbeldagen over om de gestelde einddatum te halen.
misschien een idee om ruimte voor ruimte aan te pakken en daar per ruimte een week voor in te plannen?

groetjes lammert

Anoniem zei

oeps bedenk me net nog een reden waarom ze de grote schoonmaak zo vroeg in het voorjaar deden.
je volkstuin vereist nu ook dagelijks je aandacht.
daar gaat nu de oogst beginnen en moet je natuurlijk ook de nodige uren aan besteden.
zou toch zonde zijn, heb je je huis weer spik en span en is de tuin overwoekert door onkruid en je groente verrot.
pffff wens je heel veel wijsheid in je planning.
ben bang dat er dit jaar dan geen vakantie af kan.

met een lollige groet,
lammert