zaterdag 22 december 2012

C: Wintervitamines

In de winter is je moestuin in rust, maar dat is geen reden om tóch niet wat wintervitamines te kunnen oogsten! Er is namelijk een makkelijke en snelle manier om voor wintergroen te zorgen, zonder dat je daar een (moes)tuin voor nodig hebt. Iedereen kan het.! Superrrrgezond en lekker.

Spruiten:

Nee, géén spruitjes!! (Ik zal eerlijk bekennen dat ik geen spruitjes meer gegeten heb sinds ik het nest heb verlaten en voor mezelf moest gaan koken. Ik hou veel van groenten, maar spruitjes....nee!)
Ik bedoel hier dus spruiten in de zin van ontsproten kiemgroen. Dat kan van vanalles zijn. Broccolizaad, alfalfa, linzen, kikkererwten, mungbonen..etc. 
De grote verrassing is dat de vers ontsproten kiemgroenten boordevol vitaminen en mineralen zitten, in een vele hogere concentratie dan in een volwassen plant of in het zaadje zelf. Volgestouwd met anti-oxidanten én licht verteerbaar! Wat wil je nog meer? Zo compact en zo gezond. Kleine vitaminebommetjes zijn het.  
Nu kun je natuurlijk een bakje alfalfa of taugé in de supermarkt kopen, maar het is veel voordeliger om zelf de zaadjes te laten ontspruiten. Het is niet extreem moeilijk, al vergt het wel een paar dagen (achter elkaar) enigszins aandacht (van een paar seconden). De rest doet het plantje zelf. Je ziet het elke dag groeien en daarmee groeit ook het besef dat je écht iets vers eet. Voor een paar euro koop je al wat zaad/bonen/linzen bij de supermarkt of natuurwinkel. Het lijkt niet veel maar wacht maar eens hoe het groeit!
Wat je nodig hebt zijn wat glazen potjes en wat gaas. (De potjes die je hier ziet zijn van het formaat pindakaaspot.) Haal de deksel eraf en sluit de pot in plaats daarvan met een stukje gaas en een elastiek.

Om te beginnen schep je 2 eetlepels (echt niet meer) zaad in de pot en bedek het met een laagje lauw water om te weken. Dit moet een aantal uur (een werkdag of een nachtje) blijven staan. Daarna giet je het water weer af en zet de pot schuin op de kop. Ik zet ze half op de opstaande rand van een schoteltje. Zo wordt uitlekkend water opgevangen en staan ze een beetje schuin/droog.
Vervolgens spoel je elke ochtend en avond (eventueel ook middag) de pot even door. Vul het met water (koud), schud een beetje en giet het af. Als het water eruit is schud ik meestal de zaadjes een beetje schuin tegen de pot, zodat ze niet zo op een kluitje zitten.
Zet het vervolgens weer schuin ondersteboven op het schoteltje, liefst op een wat donkerder plekje. Duurt nog geen 20 seconden per keer.
Dit doe je voor een paar dagen.

 Na 1 dag. (links kiemmix zaad, rechts mungboontjes)

 Na 2 dagen.

Na 3 dagen. (In principe al klaar om te eten)

 Na 5 dagen. 

Na 3 tot 5 dagen (afhankelijk van hoe warm het is en dus hoe snel ze ontspruiten) zijn ze klaar om te eten. Bewaar ze eventueel (met de oorspronkelijke schroefdeksel) in de koelkast, dan blijven ze nog een dag of drie goed.
Je kunt ze op allerlei manieren gebruiken. Even meeverwarmen met het avondeten, door de soep, op het brood, door de salade, meegemixt in verse smoothies.
Het is echt een karweitje van niks, wij hebben hier steevast een paar potjes staan.
En zo heb ik tóch nog een beetje het gevoel dat m'n groene vingers bezig blijven voor m'n dagelijkse portie gezond.

De hoogste concentraties vind je bij: Broccolizaad, quinoa, daikonzaad en ontkiemde gierst.
De makkelijkste soorten zijn: Alfalfa, fenegriekzaad, groene en rode erwten, linzen, mungboontjes, quinoa, adukibonen, klaverzaad, radijszaad en tarwekorrels.
Ook geschikt: Kikkererwten, gierstkorrels en zonnebloempitten.

Het proberen waard! Zeker nu in de kerstvakantie, en dan als goed voornemen meenemen het nieuwe jaar in!

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat ontzettend leuk !! Jullie hebben me echt enthousiast gemaakt om dit ook zelf te gaan doen. Hartstikke bedankt :)

Groetjes van Margreet