zondag 20 oktober 2013

C: Amandelpasta zelf maken

Als ik in de natuurvoedingswinkel ben dan koop ik wel eens notenpasta als iets bewuster alternatief voor op m'n brood dan de pindakazen die je in de gewone supermarkt koopt. Je hebt ze daar in allerlei varianten. Van hazelnootpasta tot cashewnootpasta, maar óók in amandelpasta. Erg lekker! Vooral amandelen zijn erg gezond, ze bevatten veel vezels, mineralen en gezonde vetten.
Nu bleek laatst dat ik in een recept wat amandelpasta nodig had en vond ik het hoog tijd om het eens zelf te maken want dat is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Van alle noten zijn amandelen wel degene die het langste duren om tot pasta te mixen (nog steeds maar een kwartiertje hooguit.) Dus als je dit een keer geprobeerd hebt en het is gelukt, dan zijn andere notenpasta's een makkie. Je kunt trouwens ook een mix van verschillende noten gebruiken. 
Ik ging in mijn geval uit van 350 gram bruine amandelen (maar blanke amandelen kunnen ook). Dat levert uiteindelijk een halve (grote) pindakaaspot aan pasta op.

 -Stap 1: Eerst rooster je de noten/amandelen even een paar minuten aan tot ze wat donkerder van kleur worden. Zelf vind ik dit altijd makkelijker in een pan dan in de oven want je kunt ze regelmatig even omschudden. Blijf er dus bij en laat ze niet aanbranden. Deze stap van aanroosteren kun je eventueel overslaan, maar door te roosteren wordt de smaak wat intenser (en lekkerder).

 -Stap 2: Doe de amandelen in een keukenmachine en begin met mixen. Een blender kan het soms ook aan maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd. De snijvlakken van een keukenmachine lijken me sowieso efficiënter en je moet er rekening mee houden dat je machine het qua motor aankan om 10 minuten achter elkaar te mixen.

-Stap 3: Na ongeveer 5 minuten zul je zien dat het amandelmeel wat aan de zijkant blijft plakken. Nu is het moment om af en toe te stoppen en de zijkanten los te maken voor je weer verder mixt. Het is even een fase en duurt niet de hele tijd. (In mijn geval heb ik tussendoor 3 keer de zijkanten even losgemaakt.)

 -Weer een paar minuten verder zul je merken dat het amandelmeel wat kruimiger wordt. Het blijft niet meer aan de zijkanten vastplakken. Je kunt nu gewoon door blijven mixen. (Ik stopte natuurlijk af en toe om een foto te maken.)

 -En al snel wordt het lompiger. De amandelen beginnen steeds meer van hun olie los te laten, maar het is nog niet echt smeerbaar te noemen.

-Uiteindelijk, na zo'n 10-12 minuten mixen in totaal, kun je van een pasta gaan spreken. Nu kun je zelf gaan kijken hoe smeuïg je het uiteindelijk wil hebben. Zoals hierboven op de foto is het een wat stijver smeerbaar mengsel. Als je nog een minuutje of twee doorgaat zal het nóg smeerbaarder worden, maar als je wat extra ingrediënten toe wil voegen is nu een prima moment om dat te doen.
Een klein beetje (zee)zout haalt de smaak veel meer naar boven en is aan te raden. Soms kun je er ook een klein beetje olijfolie (1-2 eetlepels) of kokosolie aan toevoegen voor nóg meer smeuïgheid. 

Wil je wat meer toegevoegde smaak dan kun je ook aan een paar van de volgende ingrediënten denken:
-wat zoetstof, zoals een eetlepel honing/ahornsiroop.
-een eetlepel gewelde, maar goed uitgelekte, rozijnen/dadels als natuurlijker zoetstof.
-het binnenste van een uitgeschraapte vanillepeul, of een klein scheutje vanille-extract.
-snufje kaneel.
-stukjes pure chocolade.
-wat kokosrasp

Mix de pasta met de toegevoegde ingrediënt(en) nog een minuutje door en schep het dan over in een gesteriliseerd glazen potje. In principe hoeft het niet in de koelkast te staan, tenzij je denkt dat het heel lang gaat duren voordat je het op krijgt.
Heerlijk op vers brood! Maar in mijn geval ging het door een groene smoothie heen, weer eens wat anders!

7 opmerkingen:

Anoniem zei

die notenpasta's van de natuurwinkel zijn heerlijk en inderdaad een pretiige afwisseling met gewone pindakaas. echter pindakaas is niet minder gezond ofzo. Qua calorieen bevatten noten- of pinda pasta's evenveel, en ook zitten er grofweg dezelfde goede vetten in. De pindakaas met stukjes noot heeft ook vergelijkbare vezels. Het enige gezondheidsvoordeel KAN zitten in het zoutgehalte. Maar tegenwoordig koop je ook al gewoon in de AH pindakaas zonder toegevoegd zout.

cr-mics zei

Beste anoniem,

Dat heb ik ook nooit beweerd in mijn verhaal. Ik maak daar geen vergelijking tussen pindakaas en amandelpasta onderling... maar wel tussen notenpasta's van de natuurwinkel en die van de gewone supermarkt (wat dus vooral pindakaas is en waar extra additieven aan toegevoegd zijn zoals bv gehard plantaardig vet, olie en dextrose)
De gezonde variant is voor mij dus de notenpasta's die je in de natuurwinkel koopt, of zelf maakt uiteraard, boven de pindakaas uit de gewone supermarkt.

Anoniem zei

Hier wil ik wel even op reageren. Ten eerste is een pinda geen noot, maar een peulvrucht. Pindakaas is op zich niet verkeerd, maar er zit omega 6 vetzuren in en die moet je niet te veel binnen krijgen. Deze bevorderen ontstekingen in het lichaam.
In noten zit weer fytinezuur, wat je ook niet teveel moet binnen krijgen. Om dit tegen te gaan laat ik de noten altijd 12 uur weken in water. Dat neemt de fytinezuur ongeveer voor 40 % af. Dan laat ik ze 2 dagen drogen en ga ze dan pas malen tot een pasta. Zelf doe ik er nog een eetlepel of meer kokosolie extra viergen bij omdat dat zeer gezond is. Goed voor de darmflora. Ook rooster is de noten niet omdat dit weer AGE's opleverd. Teveel om uit te leggen. Via google kan je opzoeken wat dat inhoudt. AGE's komt neer op het verbranden van voedsel. Het zogenaamde bruine laagje op vlees of het bruine korstje op brood zijn daar voorbeelden van. Zeer kankerverwekkend.

cr-mics zei

Beste anoniem,

Ik ben bekend met de dingen die je schrijft. Prima als je het zelf op die manier wil doen om zo met je gezondheid bezig te zijn.
Zelf wil ik het niet altijd overal zo streng doorvoeren. Vind het namelijk al een hele verbetering als je producten zelf maakt ipv van supermaktprodukten uit te gaan.. bovendien schrijf ik ook geen blog met het doel zo gedetailleerd op voedsel en gezondheid in te gaan. Ik heb niet gestudeerd voor voedingsdeskundige.
Toch een kleine aanvulling. Het weken van noten hoef je niet te doen als je van blanke noten uitgaat (zonder het bruine velletje, want alleen daar zit het fytinezuur in) en qua roosteren moet je opletten dat je ze niet zwart roostert uiteraard. (Of raw gaan en ze niet verhitten, maar dan ben je overtuigt van meer dan alleen de AGE's)

Nogmaals, maak je eigen keus in datgeen je belangrijk vindt, en ik vind persoonlijk dat je al grote stappen maakt als je meer zelf maakt. Van daaruit zijn eigen overtuigingen makkelijk aan te passen als je je daar prettiger bij voelt.

Sietske Hoekstra zei

Bedankt voor het recept! Ga ermee aan de slag :)

Phyllis zei

Dank u voor de recepten. Ik heb nu geen amandelen in huis, maar wel amandelpoeder. Kan ik die verder malen en zodoende amandelboter maken?
Dank voor uw bericht.

cr-mics zei

Hallo Phyllis
Zelf heb ik dat zo nog nooit geprobeerd, maar het lijkt me dat dat gewoon kan.