donderdag 1 augustus 2013

C: Slasoep, hittegolf-eten

Als ik het dan toch over hittegolf-eten heb (in combinatie met oogst uit de moestuin) dan mag slasoep niet ontbreken. Ik eet het niet vaak, maar als de temperaturen naar de 30 graden neigen dan snak ik ernaar.
Tot een paar jaar geleden had ik er nog nooit van gehoord. En toen ik het voor het eerst hoorde vond ik het maar raar. Soep van sla? Maar echt, het is heerlijk! Fris, verkoelend, knapperig.
De eer gaat naar Rina, een van mijn cursisten. Zij maakte het ooit tijdens de jaarlijkse afsluitingsdag van m'n cursussen. Tijdens zo'n dag stoken we buiten de raku-oven een paar keer vol met keramiek en nemen alle cursisten iets lekkers te eten mee (meestal zelfgemaakt, wat een verwennerij.) Vaak zijn we gezegend met prachtig weer op die dagen dus het is zeker feestelijk, leuk en lekker tegelijk. Slasoep bleek een blijvertje voor de zomer.

Nu mijn moestuinbuurvrouw op vakantie is en ze vroeg of ik haar tuin water wilde geven in ruil voor de oogst zit ik opeens met bergen kroppen sla die op het randje van doorschieten staan. Nog meer reden om de befaamde slasoep te maken.

Je hebt nodig:

  • 1 grote krop sla, of 2 kleintjes
  • 1 ui 
  • (teentje knoflook optioneel)
  • 1 liter groentbouillon
  • 1 bakje creme fraiche of (koks)room
  • peper/zout
  • staafmixer

Was de sla en breek het in stukjes. Het aanhangende vocht mag blijven zitten. Snipper de ui en fruit dat in een grotere soeppan. (Eventueel met geperste knoflook erbij.)

Voeg nu steeds een handje sla toe aan de pan en roer even tot je merkt dat de sla gaat slinken. Dan een volgend handje erbij etc. Tot alle sla in de pan zit. Blijf roeren.

Voeg dan het bouillonwater toe. (Ik los meestal 2 groentebouillonblokjes in 1 liter.) Laat de pan op het vuur staan tot je aan het kookpunt komt (af en toe roeren) Zodra je ziet dat het gaat koken zet je het vuur uit.

Voeg de room toe en pak de staafmixer.

En dan mixen maar. Tot alles zo klein mogelijk is gemixt. Er zullen altijd knapperige stukjes tussen blijven zitten. Breng op smaak met zout en peper. (Eventueel wat nootmuskaat zou ook kunnen.)
Je kunt het garneren met wat waterkers of peterselie, of gewoon zo opeten.
Let wel, koud is de soep veel lekkerder. Dus een dag of ochtend van te voren maken is wel slim. Af laten koelen en vervolgens een paar uur in de koelkast zetten. Daar blijft de soep zo'n 3 dagen goed.

Je kunt deze soep trouwens ook met andere bladgroenten maken. Snijbiet bijvoorbeeld, of spinazie. De methode is hetzelfde.  Die met spinazie vond ik zelf minder geslaagd. Dat smaakte een beetje naar waterige spinazie à la creme, ik miste de pasta erbij, haha.

Smakelijk eten allemaal, hopelijk brengt het jullie wat verkoeling voor de komende hete dagen die nog in het vooruitzicht liggen.

Geen opmerkingen: