donderdag 1 augustus 2013

C: IJsthee, huisgemaakt.

In principe ben ik een slechte drinker. Ik vergeet het gewoon, lijkt wel. Heb zelden echt dorst. Maar met die hittegolf die laatst over Nederland hing, en met het kippenhok waar ik zo hard voor aan het werk was buiten.. nou, dan is het toch wel goed om regelmatig iets te drinken.
Nu hou ik het normaal gesproken bij water. Wat dat betreft ben ik heel goedkoop in onderhoud. Sapjes, frisdranken, koffie, thee, alcohol..vind het allemaal niet echt lekker. Vooruit, sapjes nog wel, maar dan wel vers en zelfgeperst, en thee of  warme chocolademelk in de winter. Maar qua frisdrank, koffie of alcohol kun je me wel een geheelonthouder noemen.

Maar ja..water is wel weer zo simpel en gewoon dat ik het dus vaak vergeet. Soms maak ik luxewater, om mezelf wat meer te verleiden. Dan gaat er een grote kan water 's avonds de koelkast in waar bijvoorbeeld wat munt, citroen, of vruchtjes inzitten om zo de volgende dag een heerlijk fris water-met-een-smaakje van te drinken. Ook heel lekker, en het helpt zeker om aan zo'n kan te zien hoeveel (of hoe weinig) je drinkt gedurende de dag.

Maar sinds deze zomer heb ik er een nieuwe variant bij. IJsthee. Maar dan wel zelfgemaakt en zonder prik (hoewel dat laatste ook huisgemaakt kan.) Je moet het wel een dag van te voren klaarmaken want ijsthee is alleen lekker als het ijs- en ijskoud is. Laat het nou net morgen weer ver over de 30 graden worden!

Veel recepten heb ik al gezien, veel variaties zijn mogelijk.
Zo werkt het voor mij:


  • Neem ongeveer 6 theezakjes. (meer als je een sterkere smaak wil en minder als je een subtielere smaak wil.) Alle thee is in principe mogelijk. Zwarte of groene thee (met of zonder smaakje) of kruidenthee. Of een mix daarvan. Eigenlijk net wat je zelf lekker vindt. In zwarte en groene thee zit theïne, wat je een oppepper kan geven. Zelf vind ik het lekker om er in ieder geval minimaal één zakje pepermuntthee bij te doen. Persoonlijk vind ik zwarte en groene thee op zichzelf niet zo lekker, maar door een mix voor ijsthee kan het prima.
  • Neem 1 liter kokend heet water en laat de theezakjes 10 minuten trekken. Niet langer, niet korter. Wil je het sterker of zwakker neem dan meer of minder theezakjes, maar hou de trektijd op 10 minuten. Op die manier krijg je een sterkere smaak dan een gewoon kopje thee, maar niet zo sterk dat het te bitter wordt.
  • Verwijder dan de theezakjes en voeg één liter koud water toe. (Ik zet vaak van te voren alvast een literbeker in de koelkast om koud te worden) Dit verdunnen met koud water heeft een praktische reden, want je kunt natuurlijk ook gewoon de theezakjes laten trekken in 2 liter heet water. Door er koud water aan toe te voegen wordt de theeoplossing koel genoeg om meteen in de koelkast te zetten, ben je meteen klaar. Anders moet je weer wachten tot het geheel koel genoeg geworden is om in de koelkast te zetten, want heet erin is voor de koelkast uiteraard niet goed.
  • (Mocht je nou toch ijsthee met prik willen, laat dan dit koude water achterwege. Laat het hete theemengsel afkoelen en zet het dan zo in de koelkast. De volgende dag in je glas aanlengen met de helft sterk bruiswater voor de toevoeging van belletjes.)
  • Een tip is om er ook een halve theelepel zuiveringszout/baking soda toe te voegen aan het theemengsel. Dat haalt de bitterheid van de thee weg waardoor het veel zachter van smaak wordt. (Over zuiveringszout en waar het te kopen klik hier.)
  • Optioneel kun je ervoor kiezen om de thee te zoeten. En eerlijk gezegd vind ik dat zelf wel wat lekkerder, maar ik ben geen hard-core theedrinker. 4 eetlepels honing voeg ik eraan toe. (kan ook suiker, ahornsiroop, stevia etc. zijn)
  • Laatste tip. Ik doe er vaak ook nog een takje munt in voor het de koelkast ingaat. Dat verschil proef je later en maakt het, naar mijn smaak, beduidend veel lekkerder.
  • De volgende ochtend is je thee klaar voor gebruik. In de koelkast blijft het zo'n drie dagen goed.
  • Nou vooruit, nóg een kleine tip. Uiteraard moeten er ijsklontjes in. En als het even kan een schijfje citroen. Om dat te combineren maak ik meestal ijsklontjes met citroensap erin. In één klap klaar.
En dan drinken maar!



Geen opmerkingen: