dinsdag 30 april 2013

C: Dutch Baby

Vandaag is een bijzondere dag want het is de allerlaatste Koninginnedag. Nog even en we hebben een Koning. Hoewel niet helemaal Koningsgezind ga ik straks wel even de tv aanzetten. Het is toch een kleine tijdscapsule die je weer maakt, want zo weet ik ook nog precies dat Beatrix Koningin werd. We woonden toen net even een jaartje in België, mama stond in de keuken en ik keek naar de grote zwart-wit televisie en moest waarschuwen als het moment daar was dat de nieuwe Koningin haar eed aflegde. (Wat ik als 8-jarige natuurlijk een paar keer, voor de grap, te vroeg deed en m'n moeder op een holletje uit de keuken kwam... haha, gefopt!)
Om een beetje mee te doen aan het nationale gevoel leek me vandaag ook wel een goede dag om voor het eerst een "Dutch Baby" te maken..(Nee Mir, dat is niet wat je denkt!!)
Toevallig kwam ik die benaming een dikke week geleden op een amerikaanse food-blog tegen en ben een zoektocht begonnen, want wat is in hemelsnaam nou een Dutch Baby?! Dat hoor je als Nederlandse toch te weten?...

Nou.. een Dutch Baby is een soort ovengebakken pannenkoek/omelet. In Amerika eten ze het als ontbijt. (Altijd al raar gevonden dat ze daar pancakes als ontbijt eten, maar omdat dit ook een beetje omeletterig is past het wel, heb ik vanmorgen ontdekt.. het zit nog vers in m'n maag.)
Er is overigens niets Dutch aan, het recept is eerder Duits maar hebben ze in Amerika fonetisch vertaald als Dutch. Ach ja.. is ons Koningshuis ook niet een beetje Duits? Nog steeds een prima gerecht voor op Koninginnedag dus!

Je hebt nodig:
-2 eieren (kamertemperatuur)
-125 ml. melk, sojamelk of amandelmelk
-120 gram patentmeel (gezeefd)
-snufje zout
-snufje nootmuskaat
-wat boter om de pan in te vetten
-garnering, zoet of hartig. (Ik maak hier zoet, met verse banaan, beetje poedersuiker en maple syrup/ahorsiroop)

Verder ook:
-voorverwarmde oven op 250 C.
-gietijzeren steelpan (of andere pan die met steel en al in de oven kan van ongeveer 20 cm. doorsnee.)
-ovenhandschoenen!!

Verwarm eerst de oven voor op 250 C. met de pan erin.
Kluts dan de melk en eieren door elkaar en voeg daarna beetje voor beetje de gezeefde meel toe. Nog wat  zout en nootmuskaat erbij en het beslag is klaar.
Zodra de oven op temperatuur is haal je de pan eruit (ovenhandschoenen aan want het is heet) en vet je de pan in met wat boter (het officiële recept heeft het over 2 eetlepels boter, maar dat vond ik teveel.) 
Giet het beslag in de hete pan en zet direct terug in de oven, die je dan terugzet naar 220 C. Ongeveer 12-15 minuten.

 
En dan gebeurt er dit! Door de eieren krijg je een heel luchtig deeg, wat het midden heeft tussen een pannenkoek en een omelet qua smaak. (Ik had overigens maar een klein pannetje wat met steel in de oven kon dus had het beslag in drieën gedeeld en na elkaar gebakken.)
Later las ik dat het officieel ook uit 3 kleine pannenkoekjes hoorde te bestaan, vandaar misschien de naam Baby? Hoe dan ook, tegenwoordig wordt het voor het gemak in één grote pan gegoten.
Officieel werd het ook niet met ganering gegeten, alleen een beetje suiker en citroensap. Maar mét is toch een stuk lekkerder hoor!

Ik nam vers gesneden banaan en een beetje ahornsiroop. Maar er zijn legio mogelijkheden. Allerlei verse of meegebakken vruchten. (Dan gelijk na het beslag in de hete pan strooien en meebakken.) of een hartige variant met ui, prei en champignon bijvoorbeeld.
Dat laat ik verder aan jullie over. Ik ga nu lekker even achter de tv zitten, we zijn een half uur verwijderd van de beruchte "balkonscène" op de dam, die mag ik niet missen op deze dag.

Fijne Koninginnedag allemaal! En eet smakelijk!

Geen opmerkingen: