maandag 29 april 2013

C: Amandelmelk

Melk, goed voor elk?

Bijna 15 jaar geleden lag ik eens op de behandeltafel van een alternatieve arts. Op aanraden van een vriend was ik daar naartoe gegaan omdat ik maar niet van een verkoudheid afkwam (maandenlang liep ik al met een licht verstopte neus) hij vermoedde dat ik wel eens een voedselallergie zou kunnen hebben. 
De arts legde allemaal doosjes op m'n voorhoofd en mat daarbij m'n polshartslag. Dat was alles. Daarna kwam hij met de verklaring dat ik een melkallergie had. In de meest uitgebreide vorm ook nog, want alle bestanddelen van de melk waren uit den boze, de wei, de lactose..ook geitenmelk en zelfs soja mocht ik niet. In ieder geval voor de komende drie maanden, dan zou blijken of er verbetering kwam.

Nu heb ik melk nooit lekker gevonden. Ik hoefde het van m'n moeder vroeger ook nooit te drinken. (van m'n oma  trouwens wel..karnemelk..jak!) Maar yoghurt of ijs daarentegen.... dat werd dus wel even afzien. 
Daarnaast las ik artikelen over melk, want ik had eigenlijk wel moeite om klakkeloos van een wazige arts aan te nemen dat ik zo'n allergie had. En zo las ik dat koeienmelk eigenlijk alleen maar goed is voor kalfjes, bij mensen verslijmd het de boel, zorgt het juist nièt voor sterkere botten en is het meer een commerciële reden dat het zo wordt gepromoot dan dat het ook werkelijk gezond is...

Dus ja.. wat moet je dan geloven? Misschien toch je eigen gevoel... Is er een reden dat ik melk nooit lekker heb gevonden? Hoe dan ook.. ik ging de uitdaging aan. Maar zonder melk of soja...pfff, weet je wel in hoeveel producten dat zit? (al helemaal 15 jaar geleden!)
Gelukkig is daar amandelmelk. Het ís geen melk, al is het wel wit, maar je kunt het veelal wel gebruiken in plaats van melk. Om zo te drinken, pannenkoekenbeslag mee aan te maken, door sauzen en soepen, door koekjes etc.

Hoe maak je het?

Allereerst koop je rauwe onbewerkte amandelen (bruin of wit, dat maakt niet uit.) en laat je ze een nacht weken in ruim water. Dat weken is essentieel, maar als je het de avond tevoren vergeten bent dan kan het ook sneller door het minimaal een uur te laten weken in heet water. Iets minder maar soms wel efficiënter. 
250 gram rauwe amandelen geeft later ongeveer 1 liter amandelmelk.
Giet de amandelen de volgende ochtend af. Je zult zien dat ze door het weken een stuk zijn opgezwollen. Links amandelen die een nacht in de week hebben gestaan, rechts rauwe, ongeweekte amandelen.

Je kunt ervoor kiezen om de amandelmelk iets te zoeten en smaak mee te geven. Dat is afhankelijk van wat je zelf lekker vindt of waar je zin in hebt.
Het kan met honing, suiker, ahornsiroop, stevia. Maar ik gebruik vandaag een paar dadels zonder pit en een halve peul vanille (niet in de lengte maar dwars doorgesneden.)
Doe alles in een keukenmachine (een staande mixer/blender werkt het beste) en giet er ongeveer 1 liter (of minder) kokend water bij. De romigheid kun je aanpassen door meer of minder water te gebruiken. En kókend water want dat zorgt ervoor dat de smaak van de amandelen er goed uitgetrokken wordt. Daarnaast nog een klein snufje zout en eventueel nog een beetje kaneelpoeder en/of nootmuskaat..
Mix alles voor 1-3 minuten op een hoge stand. Soms giet ik er tijdens het mixen nog wat water bij als ik het idee heb dat het wat natter kan. Daarna laat ik het eventjes wat afkoelen.

Tot slot moet je het mengsel zeven. Ik gebruik daarvoor een stuk gaasdoek wat in een zeef is gelegd. Veel van het mengsel loopt er gewoon doorheen, maar op een gegeven moment zul je de pulp moeten uitknijpen. Gooi dat overigens niet weg, amandelpulp kun je gebruiken door koekjesbeslag, in je smoothie, door eigen gebakken brood, door toetjes, als knapperig korstje in de oven etc. Het ruikt hééérlijk en je kunt het invriezen tot later gebruik.

Eventueel kun je de melk nog wat aanlengen mocht het niet dun genoeg zijn om voor melk door te gaan. Wil je het als koffiemelk gebruiken dan kan het romiger blijven.
En dat was het. In de koelkast kun je het afgesloten zo'n 4 dagen goed houden.

Overigens..de verkoudheid werd wel minder, maar ging niet helemaal over. Nu, 15 jaar later, weet ik inmiddels dat ik een zware huisstofallergie heb. Daar zal het eerder aan hebben gelegen. In hoeverre ik dus echt een melkallergie heb weet ik niet, dat heb ik nooit meer laten testen. Maar ik ben er wel van overtuigd dat melk niet zo goed voor ons is als wordt beweerd. Allergie of niet. 
Dat neemt niet weg dat er best nog wel eens ijs op het menu staat, of crême fraiche door het eten. Maar dus ook geregeld amandelmelk in de koelkast!

4 opmerkingen:

Jenny zei

Lijkt me erg lekker!

Anoniem zei

Hoi,

Kun je de melk zelf ook invriezen?

Gr linda

cr-mics zei

Hallo Linda,
Het kán wel, al zal de smaak en de textuur wel aangetast worden. Invriezen om later zo als 'melk' te drinken is dus niet erg aan te raden, maar wil je het gebruiken voor het koken..door de pannenkoekjes bijvoorbeeld, dan kan het wel. Eenmaal ontdooit is het niet erg lang houdbaar, ongeveer 1-2 dagen. Vers blijft nog altijd het allerlekkerste!

Anoniem zei

Dank je! Vaak krijg ik de melk niet meteen op dus dan zou dit handig zijn!