zondag 9 maart 2014

C: Plantenlabels voor Mirjam


Het is weer de periode van Mirjam's verjaardag en dit jaar wilde ik haar iets geven waardoor ze de "mooiste-moestuin-van-het-complex" kreeg, en wel door unieke handgemaakte plantenlabels van haar zusje : )

Een aantal jaar geleden hadden we samen al eens plantenlabels van keramiek gemaakt, maar toen waren het staafjes die je gedeeltelijk in de grond moest steken en waarvan een stukje boven de grond uitstak waar je nog net de naam op kon lezen. Die waren ook heel mooi maar je zag ze wat minder goed (ook met lopen en schoffelen) zodat ze na verloop van tijd toch wel stuk gingen.
Dit keer maakte ik voor haar de verbeterde variant. Plantenlabels op een stokje. Hoger en goed leesbaar, en minder vatbaar voor breuk dus.

Twintig stuks in totaal, waarvan sommige met vogeltjes erop. Ze zijn niet allemaal helemaal vanuit niks gemaakt hoor, van de basisvorm heb ik meteen een gipsen malletje gemaakt zodat je de klei alleen maar hoefde in te drukken. Anders zou het wel erg veel werk zijn geweest met al die bolletjes langs de rand!

Met losse (letter)stempeltjes drukte ik de groentenamen en versiersels erin. Later (na de eerste biscuitstook op 1040 C.) heb ik die indrukken extra geaccentueerd door ze met een ijzeroxide in te wassen. Daar krijgen ze ook een beetje een verweerde look van, wat ik wel vind passen in een moestuin.

Aan de achterkant een 'hulsje' van klei gemaakt waar het stokje in kan. De labels zijn uiteindelijk op een hoge temperatuur gestookt (1260 C.) met een licht koperglazuur erover. Nu zullen ze weer en wind goed kunnen verdragen, zelfs strenge vorst.

Hier vinden de kippetjes ze in ieder geval erg mooi (of zouden ze kunnen lezen?!?) maar voorlopig heb ik even genoeg van het maken van die dingen, toch stiekem best veel werk. Wie weet dat ik ze ooit ook nog voor m'n eigen moestuin (of kruidentuin) ga maken, maar voorlopig heeft Mirjam de primeur. Nog gefeliciteerd lieve zus, dat het maar een mooi moestuinjaar mag worden!

1 opmerking:

Hetty zei

Ik hou er van. Heel goed gelukt!

Groetjes,

Hetty