zaterdag 4 januari 2014

C: Doe het zelf: Muesli-ballen


Ik weet niet hoe het met jullie is, maar hier probeer ik m'n goede voornemens voor het nieuwe jaar een beetje leefbaar te maken. Minder én gezonder snoepen heb ik me voorgenomen. (Niet dat het heel erg de spuigaten uitliep maar het kan nooit kwaad om een beetje te matigen, toch?)
Volgens mij is de grote truc vooral om ervoor te zorgen dat je minder en gezondere dingen in huis hebt gehaald, want op het moment dat je lekkere trek krijgt ben je vaak opvallend zwak qua gezond verstand!! Tenminste, ik wel. En dan is het des te fijner als je een goed alternatief klaar hebt liggen.

Vandaar dat ik vandaag aan de slag ging met muesli ballen. Het recept is makkelijk en veelzijdig aan te passen aan je eigen wensen. Officieel bedoeld voor zelf maken van muesli-repen... maar de truc van matigen zit 'm óók in de grootte, dacht ik zo... dus maakte ik kleinere balletjes. Hap-snap, als een bonbonnetje tussendoor. Het vult vrij goed, dat is ook meegenomen.

Dit recept is rekbaar. Je kunt ingrediënten toevoegen of vervangen voor andere, net wat je zelf voor ogen hebt. Ik probeerde het nu zo verantwoord mogelijk te doen maar dat wil niet zeggen dat dat de enige juiste manier is. Dat is nu juist het leuke eraan. Speel ermee en kijk wat je nog in je kast hebt liggen en wat je lekker vindt. Zo kun je allerlei variaties maken op hetzelfde thema.

Voor deze variatie heb je nodig:

  • 200 gram geplette havervlokken (je kunt ook glutenvrije havervlokken nemen.)
  • 140 gram grof gehakte amandelen. (of andere noten, of een mengsel daarvan)
  • 125 gram ontpitte dadels (of gedroogde vijgen)
  • 50 ml. agave siroop (of maple syrup of honing)
  • 50 ml. amandelpasta (of andere notenpasta zoals pindakaas)

Optioneel kan daar nog een klein handje extra ingrediënten bij. Bijvoorbeeld: 
  • zaden (zoals zonnebloempitten, pompoenpitten, sesamzaadjes etc.) 
  • gedroogd fruit (zoals rozijntjes, cranberry's, stukjes gedroogde abrikozen of pruimen etc.)
  • kokosrasp
  • stukjes chocola
  • smaakstoffen zoals vanille-extract, kaneelpoeder etc.

Zelf vind ik het lekkerder als de havervlokken enigszins knapperig zijn. Daarvoor kun je ze eerst bakken in een voorverwarmde oven op een stuk bakpapier tot ze licht goudkleurig zijn. Ongeveer 10-15 minuten op 170 C. Ik deed er ook de grof gehakte amandelen bij omdat ik vind dat dan de smaak daarvan wat meer omhoog komt. Halverwege de baktijd een keer omscheppen.
Maar deze hele stap kun je ook overslaan.

Vervolgens heb ik iets meer dan de helft van de havervlokken fijn gemalen in de mixer. Dit zorgt ervoor dat het straks iets makkelijker tot een balletje te rollen is. Het is geen exacte wetenschap hoor.. je kunt alles grof laten als je wil of alles fijnmalen. (Ik heb wel gemerkt dat als je alles fijnmaalt de smaak wat "meliger" wordt.)

De dadels zijn ook fijngemalen in een mixer. Net zolang totdat ze een soort plakkerige bal vormen, meestal na 1 tot 2 minuten. Op deze manier zijn de dadels onderdeel van het bindmiddel waardoor straks alles aan elkaar blijft hangen. Als je te kort mixt en de dadels duidelijk als afzonderlijke stukjes zichtbaar zijn heb je die hechting niet, of niet genoeg.
Ook de agavesiroop en amandelpasta zorgen voor wat kleefmiddel. Verwarm deze op een heel zacht vuur een beetje zodat deze twee ingrediënten mooi in elkaar oplossen. Langer hoeft niet.
De meeste mensen hebben overigens niet zomaar agavesiroop of amandelpasta in hun keukenkastje staan. Honing en pindakaas werken in dat geval ook maar maken de smaak uiteraard anders. 
(Het blogverhaaltje over het zelf maken van amandelpasta vind je hier.)

Mix nu alle ingrediënten bij elkaar. De havervlokken, amandelen, dadelprut en het siroop/pasta mengsel. Eventueel met nog wat extra's erbij. Maximaal een klein handje. (Ik deed er nog een paar rozijntjes doorheen nu.)
Als het goed is is het allemaal lekker handwarm en dat maakt het een stuk makkelijker om er balletjes van te rollen. Als ze afkoelen gaat het haast niet meer. Leg ze weer op een stuk bakpapier en laat ze opstijven. (in de winter kan dat gewoon buiten, anders in een koele kamer of koelkast.) En voila!! Je eigengemaakte muesli-balletjes zijn klaar! In een afgesloten trommeltje zijn ze een paar maanden houdbaar, mocht je zolang kunnen wachten. Lekker hoor, zo'n eigengemaakt tussendoortje! En nog gezond ook!

Je kunt het handwarme mengsel trouwens ook in z'n geheel op het bakpapier storten en met een houten lepel goed aandrukken. Zo kun je er later, als het wat afgekoeld is, letterlijk repen van snijden (de muesli-repen!) in welke breedte of grootte je het maar wil.

Ben benieuwd welke variaties jullie erop loslaten. Veel plezier en eet smakelijk!

2 opmerkingen:

~° Sarah °~ zei

Buiten in de winter zijn het vast ook geweldige vogelzaadbolletjes! :D

Olga Garces zei

Hi! I would like to invite you to check out our site www.volrecepten.be. Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users and will help you to receive more visits.
If you like the idea of being found on our page, please, add your blog here http://www.volrecepten.be/registreer-u-voor-de-topblogs-met-recepten.
I hope to see you there soon!