donderdag 12 september 2013

C: Groene Smoothie

Groene Smoothies zijn hartstikke hip. Ik kom het de laatste tijd haast overal tegen. En overal hebben ze het over de geweldige gezondheidseffecten die het kan geven. Meer energie, meer weerstand, meer bewustwording over je eten in het algemeen, minder overgewicht enz. enz. Dat klinkt altijd goed, nietwaar?

Nu is hier in de loop van de zomer een beetje de klad gekomen in mijn gezonde levensstijl. Dat klinkt erg dramatisch als ik het zo opschrijf maar eigenlijk betekent het dat ik nog steeds gezond bleef eten maar daarnaast ook iets teveel ben gaan snoepen. Teveel suiker, zout en verkeerd vet. Het is ook zo verslavend lekker! Qua gewicht kan ik dat makkelijk hebben maar qua gezondheid is het minder verstandig. Ben sneller moe, loop weer met een verkoudheid, kleine pukkeltjes...aaaghrrr!
En met het nieuwe cursusjaar voor de deur, een herfst die toch echt op doorbreken staat, het zonlicht wat met de dag weer afneemt tot we uiteindelijk weer genadeloos in de donkere koude winter zakken, vond ik het tijd voor actie!
Toen kwam ik deze blog tegen: http://simplegreensmoothies.com/30-day-challenge
Simple Green Smoothies
Allereerst, het is gratis. Je schrijft je in en je krijgt in de maand oktober elke week een aantal recepten via de mail opgestuurd zodat je die week elke dag een groene smoothie kunt maken. Je kunt het naast je gewone voedingspatroon drinken voor meer gezonde voedingsstoffen en bewustwording, en na een maand zou je je dan stukken beter moeten voelen! Klinkt doenbaar, toch?
(Heb je oktober gemist? Elk kwartaal hebben ze zo'n maand waarin ze recepten sturen met seizoensgebonden groenten en fruit.)
Maar werkt dat ook echt? Ik geloof het wel. Sterker nog, ik heb in de buurt bewijs rondlopen. Een van m'n honden-wandel-vriendinnen Deirdre loopt namelijk al een aantal weken vóór op mijn voornemen. Zij is enthousiast aan het sappen geslagen en je ziet haar elke keer stralend door dat bos lopen. Wil ik ook! Een tijdje terug vertelde ze opgetogen dat ze een vitamix cadeau had gekregen!! Een vitamix!!! Dat is zowat de beste blender die er is maar ook reteduur. Dat wilde ik wel eens in werking zien dus we besloten een sap-afspraak te maken! Ik nam gezonde onbespoten dingetjes van mijn moestuin mee, zij dook de koelkast in en, hup, de vitamix aan.
Niet echt een groene smoothie dit keer, maar dat is sowieso een rekbaar begrip. Wel bramen, frambozen, kiemgroenten, bevroren banaan en kokosmelk.
 Alles bij elkaar...
En mixen maar..
 De kleur alleen al!
Hmmm, lekker hoor!

Dus ja.. Ik ga de 30 dagen challenge aan. En daar heb je heus geen luxe vitamix voor nodig, ook een gewone blender doet de truc.
Deirdre doet in ieder geval ook mee. M'n man voor 70%. Mirjam twijfelt nog. (Doen Mir!! Doen!)
Het is wel..hoe meer mensen je kent, hoe makkelijker het wordt om vol te houden. De wetenschap dat er naast jou mensen over de hele wereld meedoen aan de oktober-challenge geeft al steun, maar beter is het als ook mensen die je daadwerkelijk rond je heen hebt lopen meedoen. Je hebt jezelf namelijk heel makkelijk omgepraat om toch van je voornemen af te stappen.

Vandaar dit berichtje. Zin om mee te doen? Schrijf je dan in bij de website  http://simplegreensmoothies.com/30-day-challenge Vlak voor oktober start krijg je dan de eerste mail met recepten thuisgestuurd!
Na een maand zal ik in ieder geval laten weten hoe het mij bevallen is, kun je altijd nog zien! Maar hopelijk raken ook jullie nu al geïnspireerd om ermee aan de slag te gaan.. Laat het me dan even weten, samen staan we sterker!!

Groene smoothies, deel 2. Klik hier.

Geen opmerkingen: