zondag 28 oktober 2012

M: kleur uit de moestuin, kleur in de keuken

Nu de nazomer toch wel definitief verdwenen lijkt te zijn, is het tijd om de switch te maken en te gaan genieten van de herfst en de komende winter. Nu heeft elk seizoen zijn mooie dingen. De herfst was de afgelopen weken al prachtig door alle mooie gekleurde bladeren met een blauwe lucht. En straks is de winter ook weer mooi door de ijzige kou, misschien wel met sneeuw en schaatsen...
Voor nu is het in ieder geval tijd om de moestuin winterklaar te maken.

De laatste groentes gaan eruit, ik heb dit jaar niet echt wintergroentes staan, dat wordt een mooi projectje voor in de lange winteravonden, een uitgebalanceerd groenteplan maken. De tuin wordt opgeruimd (wil jij nog bramenplanten Chantal???),  mest eroverheen en dan kan de tuin in winterslaap. De tuin wordt dus steeds kaler en bruiner. Des te leuker dat de laaste groentes zo'n kleurig spektakel gaven in de pan. Een waar feestje!




En dat met een groente die ik zelf eigenlijk niet zo veel gebruikte, maar met dit recept mag hij volgend jaar weer terugkomen, de snijbiet. (ook wel Belgische spinazie of warmoes)

Het recept:
600 gram snijbiet (stengel en bladeren)
300 gram pasta
1 grote ui
2 tenen knoflook
250 ml slagroom  (oei, maar wel heel lekker)
olijfolie
peper
zout
stuk kaas om te raspen

Zet een pan water op voor de pasta. Was de snijbiet. Snijd de stelen van de snijbiet in kleine stukjes van 1 cm en bewaar het apart. Snijd het blad grof en bewaar het apart. Verwarm een pan met dikke bodem. Doe er een scheutje olijfolie in en bak de ui tot het glazig is. Voeg nu de knoflook toe. Doe de pasta in de pan met kokend water. Voeg de snijbiet stelen toe en bak het 3 minuten mee (bij de ui en knoflook). Voeg nu het blad toe en bak het nog en minuut of 5 tot het zacht is. Zet het vuur hoog en giet de slagroom erdoor. Warm het geheel nog even goed door. Breng op smaak met peper en zout. Schep het snijbietmengsel door de afeggoten pasta. Roer goed en schep het op de borden. Rasp de kaas erover en.... eet smakelijk!

Heerlijk!
Ik ga op zoek naar nog meer heerlijke recepten voor snijbiet, je kan het ook goed invriezen, dus zodra de vriezer weer iets ruimte heeft, gaat er een voorraadje in. Snijbietstukjes 3 minuten blancheren in kokend water en dan meteen afkoelen. Of de grote bladeren wassen, goed uit laten lekken, op elkaar leggen en in een zak invriezen, voordat het ondooit in de zak verkruimelen. Lijkt me nog makkelijker. Zolang je het hart niet oogst, kun je er lang van oogsten, ook een voordeel.

Te merken hoe blij ik werd van zo veel kleur in de keuken, zeker nu het buiten kaler begint te worden, stimuleert me om buiten de lekkere smaken van het gerecht ook meer te letten op de kleur(combinaties). Zeker als het ook nog eens uit je eigen tuin komt. Lekkerder kan het dan niet worden!

En na de Pakistaanse kookles (die ik mocht invallen voor mijn zieke zwager, beterschap!!) is het koken weer iets leuker geworden. Hoe je van gewone basisingredienten iets heel lekkers kunt maken. Het is net toveren... Bedankt voor je telefoontje Chantal! Al vonden ze hier thuis net de andere dingen lekker dan ik. De kok bepaalt toch voornamelijk...



2 opmerkingen:

cr-mics zei

Ha Mir, wat leuk die snijbiet. Ik doe het blad meestal door de salade. Heb het nog nooit warm gegeten al weet ik dat je het kunt gebruiken als spinazie. Was het net zo lekker als mooi?
Jullie hebben de restjes van de kookcursus dus ook al op? (Het was Libanees trouwens) hier leek het de dag erop lekkerder dan op de avond zelf. Zelfs de linzensigaartjes!

Anoniem zei

Libanees, ook goed en lekker! In het weekend is alles opgegaan, vooral door manlief. Hij vond voornamelijk de libanese sigaartjes erg lekker. Ik vooral de filodeegrolletjes. En ja, de snijbiet was echt zo lekker als dat het eruit ziet, door iedereen goed bevonden, en vegetarisch ook nog!!
Hoe is de ziekenboeg bij jou thuis?? Je hebt in ieder geval alle middeltjes wel in huis, lees ik. Ik ga eens op zoek naar baking soda...