vrijdag 25 januari 2013

M: anti griep wonder

Het is weer de tijd van het jaar, en al ben ik zelf niet heel veel ziek (vind ik zelf dan, mijn man denkt er anders over...), als het zover is dan is het neusverkouden of de griep. En het is een zussenkwaal. Chantal heeft het erger en vaker dan ik en zij is dan ook al heel wat verder in allerlei huismiddeltjes tegen van alles en nog wat. Maar nu zij is geveld door "de ergste griep sinds tijden" en ik even bij haar langs ging om de hondjes uit te laten, vond ik het tijd om eens rond te snuffelen op alles wat helpt. En ik kwam dit tegen, baat het niet dan schaadt het niet en is het gewoon een lekkere thee. Altijd goed dus!!


Anti-griep-wonder (klinkt al goed...)
1 citroen
2 cm verse gember
snufje kaneel
honing

glazen pot om het in te bewaren, in de koelkast

1 theelepel in een kopje gekookt water als thee (zo heet mogelijk drinken) of 1 theelepel zo uit de pot voor het slapen.



Wat ik erg prettig vind, is dat het gewone ingrediënten zijn, die je met een beetje geluk al gewoon in huis hebt. Je hoeft ook niks moeilijks te doen, ook fijn. Het is in 5 minuten klaar, ook leuk.

Dit is wat je doet: je snijdt de citroen in dunne schijfjes en stopt het al in de pot. Gember schillen en in dunne plakjes snijden, doe je ook in de pot. Snufje kaneel erbij en het geheel vullen met de honing.

Bij mij kwam de honing tot ongeveer 1 a 2 cm boven de schijfjes citroen en gember. Maar daar kun je zelf mee variëren. Goed roeren zodat de smaken in elkaar overgaan. Je zet het in de koelkast en je gebruikt het naar behoefte. Het blijft in de koelkast zo'n 2 à 3 maanden goed.
Uit ervaring weet ik nu dat het ook gewoon lekker is als thee, dan pak ik ook een schijfje citroen of gember mee. Smakelijk!

4 opmerkingen:

cr-mics zei

Ha Mir, lieve honden-uitlaatster. Inmiddels valt er nieuwe sneeuw buiten, de griep heeft me nog niet verlaten maar de koorts is weg, dat scheelt.
Het citroen-gemberdrankje is hier een oud recept. Vorige winter dronk ik het zelfs iedere dag zodra de -r- in de maand kwam. Iets sterker dan jij beschreef ook. Een halve citroen geperst, een halve 'duim' aan vers geraspte gember, tijmhoning, en zelfs een eetlepel vlierbessensiroop erbij, kokend water erop en alles in één kop opdrinken.

Dit jaar de variatie van verse gember en vlierbessensiroop door de vers geperste vruchtensap...
Beide jaren toch ziek geworden.... Pfffff er is, denk ik, een nóg krachtiger paardenmiddel nodig om mij op de been te houden! Maar heb wel het gevoel dat zulk soort drankjes zeker helpen. De griep misschien net iets minder vilein, het herstel wat voorspoediger....

Het schijnt trouwens dat je voor de geneeskrachtige werking van kaneel Ceylonkaneel moet hebben. Alle kaneel die in Nederland verkocht wordt is cassiakaneel, en eigenlijk geen echte kaneel. Moet je ook maar net weten.

Ik heb in ieder geval net weer een flinke kop op, en nu weer onder de wol. Zucht.

Anoniem zei

Hoi, bij mij en iedereen die ik ken, werkt het wel. Ik doe om en om schijfjes citroen, schijfjes gember en een snuf kaneel in de pot. Ik gebruik biologische kaneel (cinnamomum zeylanicum volgende de pot). Daarna vul ik depot met biologische honing. En dan even roeren, zodat de ingrediënten goed gemengd worden. Als je voelt dat je zoek gaat worden, drink dan zo'n 5 koppen 'thee' per dag. NIET te heet, dan doodt je de enzymen in de honing. Kaneel en ook kurkuma (geelwortel) honden de bloedspiegel op peil! Kaneel werkt zelfs bacteriedodend. Ik doe deze twee kruiden dagelijks in mijn havermoutpap. 😉

Unknown zei

Hallo lieve mensen,
Het valt mij op dat verkoudheden en griep hier niet echt gewaardeerd worden. De hulpmiddelen vind ik goed, maar de houding t.o.v. jullie lichaam (dat zijn best doet), kan toch veel liefdevoller.
Het lichaam dat ziekte aanvaard heeft krijgt precies 'onder zijn voeten', terwijl het iets doet wat jij wilt: jou gezond houden!
Het 'ziekzijn' is een teken dat jouw lichaam plichtsgetrouw zijn taak vervult. Moest het dit niet doen, dan word je pas ècht ziek!
Het lichaam aanvaardt deze bacteriën/virussen BEWUST om alle opgestapelde lichaamsgiften, in een slijmlaagje gehuld, naar buiten te werken via mond, neus, maag of darmen.
TIP: Als je elk jaar een detox-kuur doet in 't voorjaar en najaar word je niet meer ziek, dat weet ik uit ervaring.
Doe je dat niet, dan krijg je elk jaar(als je lichaam gezond is)... een of meer uitzuiveringen: verkoudheden, keelontstekingen,diarree, braken, of een zware griep als 't nodig is, naargelang waar het meeste zuivering nodig is, of hoe vervuild je lichaam is.( vb een buikgriep is nodig om de darmen te zuiveren: plaatselijk wordt alles dan eens goed verhit(=ontstoken) en alles wordt naar buiten geduwd.
Er is natuurlijk ook de psychische reden: RUST is echt nodig en je luistert niet?
--> een ziekte-RETRAITE dringt zich op!
Als we van ons zo trouwe lichaam houden, dan helpen we het liefdevol mee, i.p.v. een beetje kwaad te zijn omdat het 'gesnotter' er weeral is, we zijn geen slachtoffers van ons lichaam, het houdt van ons. Liefs, Emelle

Unknown zei

wat een supertip!bedankt!!