zondag 29 juni 2014

C: Maak het zelf: Calendulazalf

 Excuses voor de wat schreeuwerige kop.. ben een beetje beïnvloed door de oranje-supporters!

Want er is een WK-voetbal aan de gang hè? Weet je, ik heb er echt niets mee, met dat voetbal. Kijk er ook niet naar, WK of niet. Eerlijk gezegd snap ik helemaal niets van die hele oranje-gekte. Het domineert de televisie zowat, maar ook op straat zie ik met stijgende verbazing steeds meer buurtgenoten in oranje trainingspakken voorbij lopen.... euhhh?

Ach ja, laat ze lekker.
Dan ga ik ondertussen wel aan de slag met het beetje oranje wat mij wél bekoort. Dat van de goudsbloem (oftewel Calendula officinalis).
Als je het namelijk een beetje leuk vind om bijvoorbeeld zelf zalf te maken dan mag die plant eigenlijk niet in je tuin ontbreken. Het is ook helemaal geen moeilijke plant en je hebt er ook niet per se veel plek voor nodig.

In mijn (kleine) tuin heb ik ze al jaren in een pot staan. Dat gaat ook prima. Alleen op tijd een beetje voeding en water geven. Goudsbloem is behoorlijk winterhard. Bij mij komen ze ieder jaar vanzelf weer op, hoef er niets speciaals voor te doen. Voor de zekerheid laat ik vanaf het najaar wel een paar bloemen in zaad schieten, en strooi die zaadjes rechtstreeks in de pot. Dan heb je helemaal gegarandeerd het jaar erop weer gewoon (vaak teveel, dus uitdunnen) goudsbloemen.
Het leuke aan goudsbloemen is óók, naast de vrolijke vaderlandslievende kleur uiteraard, dat ze de hele zomer (grofweg van juni t/m september) behoorlijk productief zijn. Zolang je blijft plukken blijven ze onuitputtelijk nieuwe knoppen maken. En dat is fijn want het is een hele heilzame plant waarvan het niet erg is om een hele zomer van te kunnen oogsten.

Heilzame eigenschappen:

De toepassing van goudsbloem is vooral gericht op de huidverzorging. 
In het "Groot Handboek Geneeskrachtige Planten" van dr. Geert Verhelst (Dé bijbel voor naslagwerk over geneeskrachtige planten.) wordt dat overduidelijk beschreven. Kan dat natuurlijk niet allemaal gaan reproduceren maar kort en simpel gezegd staat er dat vanwege de gunstige samenstelling van meerdere stoffen in de (met name) bloemhoofden van goudsbloem het o.a. antiseptisch, antibacterieel, antiviraal, schimmelwerend en ontstekingswerend werkt. Daarnaast wondhelend, samentrekkend, bloedstelpend, verzachtend en jeukstillend. Om maar een greep op te noemen. 
Vanwege die eigenschappen wordt het dus veel toegepast voor o.a. oppervlakkige verwondingen, insectenbeten, zonnebrand, kloven, lichte brandwonden. Schrale en gevoelige huid, schimmel en eczeem, uitslag, acné....

Altijd goed om daar een potje van in huis te hebben, toch? Maar het is ook zo simpel om zelf te maken dat het haast schandalig is als je dat niet een keer probeert. Zelfs met maar weinig planten in de tuin kun je het zo plannen dat je tegen het einde van de zomer een flinke pot klaar hebt staan voor de schrale winterhanden die dan weer in het verschiet liggen.

Eerst plukken en drogen:

Zoals ik net al schreef zitten de belangrijkste inhoudsstoffen in de bloemhoofdjes. Zelf gebruik ik eigenlijk altijd alleen de bloemblaadjes. Waarom weet ik even niet meer, die drogen wat sneller? Of omdat ik de bloemblaadjes ook wel eens pluk om door het eten te doen, dan wil je juist geen bloemhoofdjes erbij.
Het is hier gewoonte geworden, maar je kunt dus gerust wel het hele bloemhoofdje plukken om te drogen.
Ik haal de blaadjes altijd meteen na de pluk al van de bloemhoofdjes af, dan gaat dat het makkelijkste. De hoofdjes gaan op de composthoop of in de wormentoren.
Pluk trouwens wel het liefst in de ochtend van een droge dag, maar pas als de dauw al opgedroogd is. 's Ochtends bevat de bloem de hoogste concentratie stoffen, vandaar. En als ze droog geplukt worden drogen ze daarna ook beter in. 
Overigens bloeit zo'n bloemhoofdje meerdere dagen. Als ze heel jong zijn wacht ik een paar dagen tot het bloemetje wat groter en volwassener is en goed open staat. Maar dus vóór je ziet dat ze hun kracht verliezen en beginnen te verwelken en verdorren.  
Laat je de bloemhoofdjes echter aan de plant zitten dan zullen die uiteindelijk zaad gaan vormen wat de plant veel energie kost en wat daardoor ten koste gaat van nieuwe bloemen. Veel plukken stimuleert de plant juist om meer bloemen te produceren. Dus hoe meer je plukt, hoe meer je zal kunnen oogsten. Ik maak om de paar dagen even een pluk-ronde.

En leg ze vervolgens te drogen. Ik heb een klein raampje met gaas bespannen waar ze in liggen. Zo liggen ze buiten onder het afdak, droog en luchtig, buiten bereik van direct zonlicht. Links op de foto al wat oudere blaadjes, die zijn helemaal droog, een beetje verschoten van kleur en ietwat verschrompeld. Afhankelijk van de luchtvochtigheid, temperatuur en ventilatie duurt dat een paar dagen tot een dikke week. De blaadjes zijn van nature een beetje vettig en drogen daarom wat langzamer dan andere bloemblaadjes.

Die droge bloemblaadjes kun je vervolgens opsparen in een potje (liefst koel en donker wegzetten in de tussentijd) tot je genoeg hebt om ze te gaan macereren. Dat is een moeilijk woord voor "weken in olie".
Op bovenstaande foto zie je links goudsbloem op olie, en rechts de droge opgespaarde bloemblaadjes.

Macereren: 

Kort gezegd zijn er twee manieren om te macereren. 
  1. De snelle manier is om de blaadjes in wat vette olie (zoals bijvoorbeeld olijfolie, amandelolie, jojobaolie, zonnebloemolie) "au-bain-marie" op het fornuis te zetten en zo voor een aantal uur zachtjes warm te houden. Op die manier stimuleer je de werkzame stoffen (die oplosbaar zijn in olie) vrij te komen. Daarna de blaadjes eruit zeven en de geïnfuseerde olie (het maceraat) overgieten in een gesteriliseerd potje. Koel, donker en droog ongeveer één jaar houdbaar.
  2. Een langzamere maar krachtigere manier is het zogenaamde "koud macereren". Daarbij overgiet je de gedroogde bloemblaadjes met vette olie (zoals bijvoorbeeld olijfolie, amandelolie, jojobaolie, zonnebloemolie) in een schoon potje en laat het voor ongeveer drie weken op een warm zonnig plekje trekken. Door de warmte en kracht van de zon komen de inhoudsstoffen vrij en worden opgenomen door de basisolie. Na drie-vier weken de blaadjes eruit zeven en de geïnfuseerde olie (het maceraat) overgieten in een gesteriliseerd potje. Koel, donker en droog ongeveer één jaar houdbaar.

Zalf maken:

Er zijn verschillende manieren van zalf maken maar dit is de meest simpele, doeltreffende manier. Met maar twee ingrediënten, namelijk het maceraat (de getrokken olie) en bijenwas. Eventueel kun je er optioneel nog wat etherische olie bijdoen. Maar meer is het niet.

Zeef eerst de olie (als je dat nog niet had gedaan) en meet hoeveel je daarvan hebt. Je hebt namelijk de keus om een wat hardere zalf te maken (zoals bijvoorbeeld voor een lippenbalsem) of een wat zachtere, meer smeerbare zalf. De verhouding tussen de olie en bijenwas is daarbij van belang.

Wil je stevige balsem maken kies dan voor een verhouding 1 (bijenwas) : 4 (olie)
Wil je meer smeerbare zalf maken kies dan voor een verhouding 1 (bijenwas) : 6 (olie)
Alles ertussenin kan natuurlijk ook. (1 : 4,5 of 1 : 5,25.. ik noem maar wat.)

Zelf kies ik nu voor een meer smeerbare zalf. Voor m'n uitgedroogde tuinwerk-handen en zongedroogde schenen. Ik heb ongeveer 130 ml olie en voeg daar dus ruim 20 ml bijenrasp aan toe. (Grofweg 1:6)

Bij elkaar op het vuur au-bain-Marie verhitten tot de bijenwas smelt, en dan van het vuur halen. (Au-bain-Marie houdt in dat het schaaltje met ingrediënten boven kokend water hangt maar het niet raakt. Het wordt dus enkel verwarmt door de hete stoom daarvan.)

Zorg voor een gesteriliseerd potje om de olie in te kunnen bewaren. Zelf laat ik de hete olie-mix een heel klein beetje afkoelen en voeg dan 15 druppeltjes etherische lavendelolie toe. Vanwege de verzachtende eigenschappen van lavendel maar ook vanwege de geur. Heb je bijvoorbeeld olijfolie gebruikt om je goudsbloem in te macereren, dan blijft de zalf erg naar olijfolie ruiken. Dat is niet altijd wenselijk.

En tot slot heb je dan je potje prachtige oranje zalf. Puur, eerlijk en zelfgemaakt! Vanzelfsprekend is een zalf wat vettiger dan bijvoorbeeld een crème en trekt daarom wat minder snel in. 's Avonds voor het slapen gaan vind ik dus de meest geschikte tijd om lekker te smeren.
Er zitten in deze zalf trouwens geen conserveermiddelen dus er zit vanzelfsprekend een kortere houdbaarheidsdatum aan vast. Vanwege het gebrek aan water in de basis wel langer dan een eigengemaakte crème zonder conservering. Denk aan ongeveer 3 maanden. Hoe koeler je het bewaart hoe langer het houdbaar is. (In de koelkast ongeveer een half jaar.)

P.S. De gedroogde calendulablaadjes zijn veel langer houdbaar, tot over een jaar. Dus je kunt ook hartje winter pas je zalf gaan maken als dat qua timing beter uitkomt met de houdbaarheid van de zalf.

P.P.S. Wil je meer lezen over het zelf maken van een crème of zalf, klik dan hier voor achtergrondinfo en hier voor het leren samenstellen van een crème of lotion.

54 opmerkingen:

Mirjam zei

Ga ik ook eens proberen! Eerst dan goudsbloemen(zaad) kopen... Mag ik eens een klein potje proberen van je, voor een zoon met puistjes die nu over wil gaan op natuurlijkere producten. Altijd stimuleren als ze dat zelf gaan willen! Misschien wil hij dan straks wel zijn eigen creme maken...

cr-mics zei

Dan zou ik eerder calendula-crème gebruiken ipv zalf. Zal een anti-puistjes recept voor hem opstellen om uit te proberen.
Oh, en ik heb hier nog wel zaad liggen hoor.
Alles voor m'n oudste neefje!

Truus zei

De bijenwas koop je bij de natuurwinkel?
Ga het zeker maken als ik bijenwas kan kopen,want met al het tuinwerk heb ik erg droge handen. Bedankt voor de recepten.
groetjes,Truus uit Drenthe

cr-mics zei

Hallo Truus,
Daar heb ik idd wel eens bijenwas gekocht, als blok. Maar tegenwoordig koop ik het eigenlijk altijd bij een imker op de natuurmarkt. Die verkopen dat ook vaak naast de honing.
Via internet kun je ze ook als korreltjes kopen, dat scheelt raspen.

Anoniem zei

En als ik nu ontgeurde kokosolie gebruik ipv een zonnebloemolie? Dan hoeft het niet meer gemengd te worden met bijenwas om er een vaste substantie van te maken.... Of niet
Mvgr Diana Doerak

cr-mics zei

Hallo Diana.

Als jouw huid goed reageert op kokosolie alleen, dan kun je dat uiteraard doen. Bij mij heeft pure kokosolie juist een uitdrogende werking. Dat klinkt tegenstrijdig maar het schijnt bij veel mensen zo te zijn. Ik gebruik dat alleen in combinatie met andere oliën, en dan nóg niet zo heel veel. Maar het is inderdaad zo dat kokosolie onder de 25°C. stolt en een vaste substantie wordt. Dus als het voor jou werkt...

Anoniem zei

Kan ik een potje van je kopen?

cr-mics zei

Beste anoniem,

Omdat ik geen conserveermiddelen gebruik in m'n producten en dus vanzelfsprekend met een kortere houdbaarheid zit, is het haast ondoenlijk om producten te maken voor de verkoop, waarbij je zeker moet weten dat een partij binnen een bepaalde tijd wordt verkocht. En hele kleine partijen maken voor de verkoop is financieel niet echt lonend.
Deze hele tutorial is er ook meer op gericht om juist te laten zien hoe je zèlf makkelijk verse creme kunt maken voor eigen gebruik.
Dus helaas, nee, ik heb geen potjes voor de verkoop :-(

Groetjes Chantal

Anoniem zei

Beste Chantal,

Bedankt voor je reactie! Ik begrijp het maar wel jammer! Wil de zalf zo graag hebben maar ben zelf een kluns in de keuken!

Groetjes!

Anoniem zei

Hoi,

Ik ben al blaadjes aan het verzamelen, maar hoeveel gram heb je nodig om de starten? Dat kan ik niet goed teruglezen. Hoeveel blaadjes in verhouding tot de was en de olie?
Groetjes Bianca

cr-mics zei

Hallo Bianca,

Ik doe zelf een klein glazen potje vol met gedroogde calendulablaadjes en druk dat licht aan. Daarna giet ik er zoveel olie overheen tot alle blaadjes onder staan en het potje dus vol is. Er is verder geen precies gegeven hoeveelheid. Hoe meer blaadjes, hoe geconcentreerder het aftreksel, dat wel. Later kun je de hoeveelheid maceraat als startpunt laten dienen om de verhoudingen tot de andere ingrediënten uit te rekenen. Zo gebruik je precies al je olie.
Groetjes Chantal

Unknown zei

Bijenwas kan je kopen bij Anthémis waar je vele etherische oliën kan kopen ook trouwens, maar ik koop de bijenwas tegenwoordig gewoon bij m'n imker ,veel goedkoper en zeker natuurlijk 😉
Grtjs
Carine

Rinske zei

Hoi dames,
Onze zoon, 11 jaar, is helemaal enthousiast over zulke dingen en wilde altijd al eens calendula-créme maken. Hij heeft allemaal goudsbloemblaadjes verzameld en gedroogd. Nu heeft hij de blaadjes in een glazen schaaltje met extra virgin kokosolie gemengd en op de houtkachel gezet om te "trekken". Wij gebruiken namelijk altijd al kokosolie als lichaamsverzorging. Dus we zijn benieuwd naar dit resultaat... Het is in ieder geval al mooi oranje van kleur :-)

cr-mics zei

Hallo Rinske, Dat klinkt goed zeg! Dankjewel voor het delen. Veel succes. Groetjes Chantal

Unknown zei

Hallo,

Ik wil graag met lln in de klas een zalf maken (calendula of lavendel of brandnetel: mogen ze zelf kiezen)
Om de prijs te drukken zou ik werken met kokosolie en vaseline. Neem ik dan ook de verhouding 6:1? Krijg ik dan een smeerbare zalf en is dit exact dezelfde werkwijze als wat u hier schrijft?

Ik heb 1 kg kokosolie. Hoeveel gram bloemblaadjes heb ik dan nodig en klopt het dat ik hiermee dan 1.6kg zalf kan maken?
Hoeveel tijd reken ik voor het maken van de zalf? Het marcereren niet meegerekend

Alle tips zijn welkom ;-)

Alvast bedankt!

cr-mics zei

Hallo An,

Als je het makkelijk (en goedkoop) wil houden dan kan je ook enkel vaseline gebruiken waar je de calendula (of andere geneeskrachtige bloemen of kruiden) in laat trekken via au bain Marie. Later de blaadjes er weer uit zeven en de vaseline weer laten stollen.
Zo ook met enkel kokosolie, dat is namelijk een vet dat onder de 25 °C stolt en daarom in ons koudere land vaak een vaste vorm heeft maar smelt op de huid. Veel mensen gebruiken enkel kokosolie als verzorgingsproduct.
Het grote verschil tussen deze twee is dat vaseline op petroleum basis is, en kokosolie een natuurproduct. Vaseline dekt de huid veel meer af, kokosolie laat het meer ademen.
Wil je de twee toch ook met elkaar mengen dan heeft het niets meer te maken met de mengverhouding waarbij je bijenwas ( een lichte emulgator) gebruikt. Je kunt dan bijvoorbeeld ook 1:1 werken. Of 1:2/2:1, of 1:3/3:1. Dat kan omdat zowel vaseline als kokosolie een vastere vorm heeft en niet zoals een vloeibare olie nog gebonden moet worden met een emulgator.
Qua tijd ligt het natuurlijk ook aan de grootte vd groep en de hoeveelheid. Maar het is dan een kwestie van afwegen, verhitten, warm macereren (minimaal een uur) en in potjes gieten om af te laten koelen. En schoonmaken natuurlijk.
Je kunt er nog voor kiezen om er wat druppeltjes etherische olie bij de doen, dat ruikt een stuk lekkerder.

Veel plezier.
Groetjes Chantal

Unknown zei

Super bedankt! Ik ga voor kokosolie als basis en een beetje vaseline om het net iets smeerbaarder te maken. Ik gok dus op 3:1 :-)

Dank je voor de info. Het macereren zou ik op voorhand al doen ;-)

Ooh ik hoop dat ik de lln kan boeien. Wish me luck!

Anoniem zei

is deze zalf ook goed te gebruilen tegen puistjes of is daar een ander recept voor

cr-mics zei

Calendula werkt heel verzachtend voor een ontstoken huid, maar ik zou in het geval van puistjes eerder een crème gebruiken dan een zalf. Let wel, het werkt niet zozeer tégen puistjes (over het algemeen dmv uitdrogen en ontvetten) maar eerder verzachtend en ontstekingsremmend. Het ondersteund dus de huid.
Wat je ook zou kunnen proberen is om Calendula te laten trekken in pure jojoba-olie en dat na zeven op je gezicht te smeren en lichtjes inmasseren. Bij mij werkt dat erg goed. Ik gebruik al jaren alleen jojoba op m'n gezicht en geen crème meer.

Unknown zei

wat een fantastisch blog!
super blij ben ik ermee :). Kan dit ook gemaakt worden met cacao boter?

cr-mics zei

Hallo unknown,
Als je het hier gebruikt ter vervanging van bijenwas dan kan dat omdat cacaoboter een vaste vorm heeft onder de 35° C.

Anoniem zei

Misschien een rare vraag, maar, waarom droog je het eerst?
Als je de bloemblaadjes vers gebruikt lijkt mij dat er meer werkzame stof uit kan komen.
Lies

Unknown zei

ik gebruik altijd verse bloem blaadjes vind de zalf dan geler van kleur
met vazeline dan bewaard het zeker een jaar

nikamika zei

Hallo, na lang zoeken, ontdekte ik de handproductie van natuurlijke cosmetica, waar zalven van reuzel gemaakt zijn. Ik was erg blij en ik wil het met jullie delen. Hier is de site: http://www.dr-dudek.nl/goudsbloemzalf/ en de verwijzing naar de zalfbasis http://www.dr-dudek.nl/adeps-suillus/ Wat denken jullie?

cr-mics zei

Hallo nikamika,

Dankjewel voor het delen.
Omdat ik zelf vegetariër ben gebruik ik om die reden geen dierlijk vet. Naar mijn mening zijn de plantaardige alternatieven zeer toereikend, dus ik zal er zelf niet over schrijven of het promoten. Maar ik waardeer je input wel.
Groetjes Chantal

Anoniem zei

Wat gebruiken jullie als antu- puistjeszalf? Ik heb hier ook 2 pubers rondlopen. Grtjs Geertrui

Unknown zei

Hoi nikamika,

Waar koopt u uw olie. Ik wil het ook graag zelf proberen. Heb de calendula plant gekocht en ik kan aan de bijenwas komen, maar tja welke olie kan ik het beste gebruiken. Ik maak de zalf voornamelijk voor mijn dochtertje vgr

Unknown zei

Zelf maak ik deze al jaren en de hele familie gebruikt mijn potjes. Ik gebruik ofwel vaseline ofwel kokoscreme. Ik heb een inox sauspannetje met een theelichtje onder en daarin laat ik alles een paar uurtjes per avond trekken. Daarna zeven en ik heb een heerlijke calendulazalf. Mvg

sharald zei

hi nikamika,
het erover eens dat Adeps Suillus de perfecte basis voor eczeem en psoriasis. De NL's bijna niet kan kopen. Het stuurt mijn familie uit Oostenrijk en Slowakije. Voor uw informatie heb ik gebruik voor psoriasis KRUIDENZALF http://www.dr-dudek.nl/kruidenzalf/ en is echt heel goed. En ik ben het volledig eens met deze http://www.dr-dudek.nl/adeps-suillus/ Moderne tijden we veel gestolen. Het is noodzakelijk om een voorbeeld te nemen van de ervaring van onze voorouders.

Inge BE zei

Ik probeerde Hennepzalf basis ADEPS Suillus. Op het eczeem is echt effectief en kalmeert de huid. Goudsbloemzalf ook uitstekend. Zelfs mijn moeder gaf toen hij nog een kind was.

Elly zei

Kan ik dit ook met postelein, zou heel goed zijn voor acne.

●Mirthe zei

Hoi. Ik heb vanmorgen de zalf gemaakt, ik heb een maceraat gemaakt door verse blaadjes in een pannetje au ban marie te doen, maar mijn olie is niet of je geworden. Kan dit kloppen? Of word het gewoon minder van kleur omdat het nog geen 2 weken in de zon heeft gestaan? Mvg Mirthe.

●Mirthe zei

*is niet oranje geworden.

cr-mics zei

Hallo Mirthe,
Het is waarschijnlijk de combinatie van de trektijd en het feit dat je verse ipv gedroogde blaadjes hebt gebruikt. Het maceraat is daardoor iets minder geconcentreerd maar nog wel bruikbaar.
Groetjes Chantal

Wendy zei

Wat een uitgebreide uitleg! Ik groei dit jaar voor het eerst een goudsbloem en wilde het maken van de zalm tot voor volgende jaar bewaren om te leren, maar door all deze info bij elkaar kan ik gelijk beginnen.
Hardstikke bedankt voor het delen en het toegankelijk maken van deze kennis!
Groetjes uit de uk :D

Peter zei

Ik had eerst de bloemblaadjes van de goudsbloem niet lang genoeg gedroogd. Het reseltaat was dat in het (gesloten) potje waar ik de blaadjes bewaarde, schimmel onstond. Nu een paar dagen langer gedroogd, in een open schaaltje bewaard en in olijfolie in de zon gezet. Ik vraag me af of de hoge temperaturen (tot 40 graden C) niet te hoog zijn. Weet iemand of dat schadelijk is?
Vast bedankt. Peter

Unknown zei

Hoeveel dagen?

Janneke de Vries zei

Zou ik wel zelf vaseline maken. De gekochte is niet een erg vriendelijk product.

Vaseline
Benodigdheden:
• 120 ml kokosolie;
• 120ml olijfolie;
• 2 eetlepels bijenwas;
• Optioneel: etherische olie van lavendel (kalmerend), tea tree (antibacterieel), pepermunt/eucalyptus (voor een vaporub).
Je kunt ook ervoor kiezen om 240 ml kokosolie of olijfolie te gebruiken, het is dus niet per se nodig om beide te gebruiken. De bijenwas kun je vervangen door candelillawas voor een vegan variant.
Werkwijze
1. Zet een pannetje met een bodempje water op middelhoog vuur. Doe hier een glazen of metalen kom in.
2. Smelt de was in de kom en eventueel de kokosolie als je deze gebruikt.
3. Neem de kom van het vuur en voeg de olijfolie toe. Druppel desgewenst de optionele etherische olie in de gewenste hoeveelheid erbij.
4. Laat een half uur afkoelen.
5. Optioneel: roer het mengsel nog even door om het de cosistentie van petroleum jelly te geven.
Voor de houdbaarheid ga je uit van de olie met de kortste houdbaarheid. Dus stel de olijfolie is nog 8 maanden houdbaar, de kokosolie nog 10 en de bijenwas nog 12, dan ga je uit van de houdbaarheid van olijfolie. Er mag geen water bij komen, omdat dit kan gaan schimmelen.
Hoe te gebruiken
Dit natuurlijke middeltje heeft dezelfde toepassingen als vaseline. Hierbij kun je denken aan:
• een droge huid;
• droge lippen;
• kloofjes;
• aanbrengen onder parfum om de geur langer vast te houden;
• een wenkbrauwgel;
• een geïrriteerde huid;
• lippenbalsem.

cr-mics zei

Hallo Janneke,

Dankje voor je uitgebreide bijdrage! Lief van je.
Groetjes Chantal

Unknown zei

Hoi, ik ben zeer geintereseerd om zelf cosmetica ed te gaan maken en ben me tijdens het inlezen op dit recept terecht gekomen. Gisteren toevallig gedroogde blaadjes in een potje gedaan met jojobaolie om een macedaat van te maken, mijn eerste experiment, ben erg benieuwd als ik hier wat van kan maken over een maandje!! Dank voor het delen van je recept, ik ga je volgen!
mvg,
Natasja

Jantje zei

Hoi een vraagje kan ik in plaats van bijenwas ook kokosvet gebruiken.

cr-mics zei

Hallo Jantje,
Ik denk niet dat je dan de emulgerende eigenschappen hebt in combinatie met de vloeibare olie, maar kokosolie is bij kamertemperatuur redelijk vast dus op die manier wordt het ook 'vastgehouden'. Je kunt zelfs de calendula alleen in vloeibare (dus iets warmere) kokosolie laten macereren.
Kijk wel even of je huid goed op kokosolie reageert. Bij mij persoonlijk droogt het m'n huid na een poosje juist uit maar dat kan voor iedereen anders zijn.
Groetjes Chantal

Unknown zei

Goed dag. Mijn dochter heeft ook heel veel puistjes, mag ik miss ook het recept van u heb al zoveel geprobeerd.
Gr evelien

Unknown zei

Hoi! Dit is erg interessant. Ik heb verschillende calendulazalven gemaakt. Ik heb altijd gedroogde calendula gebruikt. De ene keer gebruikte ik zonnebloemolie en de andere keer gebruikte ik olijfolie voor het maceraat. Altijd door au bain marie 6 uur op 40 graden. Maar mijn olie is nooit oranje geworden. Welke olie heb je gebruikt? En welke maceratiemethode heb je gebruikt? Ik vind je oranje kleur zo mooi! Bedankt!

cr-mics zei

De olie weet ik niet meer helemaal zeker want het is al een poosje geleden dat ik deze zalf maakte, maar waarschijnlijk was het amandelolie. Het heeft de hele zomer (zeg, 2-3 maanden) buiten in de zon gestaan (die soms intens, maar soms ook helemaal niet scheen). Voor mijn gevoel is dat langzame trekken over een paar maanden met zonnekracht uiteindelijk intensiever, maar je moet er wel wat meer geduld voor hebben (of ze gewoon een poosje 'vergeten'). Ook kun je de olie tussendoor een keer zeven en weer opzetten met nieuwe bloemblaadjes. Zo versterk je de intensiteit ook.
Niet iedereen werkt zo, er zijn ook mensen die geloven dat de maceraten donker moeten trekken, maar ik denk dat de zon juist iets extra's toevoegt.

Groetjes Chantal

Liselot zei

Leuk om te lezen!
Aangezien ik sinds kort een tuin heb vol goudsbloemen wil ik daar zeker iets mee doen. Een maceraat heb ik al gemaakt, maar bij het zeven kreeg ik toch de opmerking: " het stinkt naar zweetvoeten!" Wat nu? Alles weggooien of ècht alle rommel uitzeven en gewoon voor de crème gebruiken?

cr-mics zei

Hoi Liselot.. Niet weggooien. Desnoods, als de geur tegenstaat wat etherische oliën erbij voor een aangename geur.
Zweetvoeten?? Die ruiken toch echt anders hoor, haha.

Groetjes Chantal

Unknown zei

Oké, bedankt!
Volgende vraag: nu heb ik behoorlijk wat goudsbloemen geplukt en mijn familie verblijdt met een bis wilde bloemen. Wat er overblijft zijn aardig wat stelen en onderin de planten wordt het wit ( meeldauw?). Wat moet ik nu doen om nog wat Goudsbloemen te krijgen èn de andere bloemen wat meer ruimte te geven?
Stelen afknippen en dode bladeren verwijderen?

Dido zei

Heb je een recept voor pubers met puistjes? Ik hoop het want heb al zoveel geprobeerd.

junis zei

au bain marie. de pan met olie in een pan met water. dat stomen schiet niet op..laag pitje

Unknown zei

Ik maak al jaren iologische calendula crème of zalf. Ik heb een stuk van mijn tuin met calendula's beplant en ook ern beetje st janskruid. Maar ik doe mijn (grote potten maar een kwart vol bloemen. Meer is echt niet nodig. Wel doe ik er diverse etherische olieen in ook om de potten langer te conserveren. Mijn potten crème van 250 ml verkoop ik voor 22€
En kleine potjes van 100 ml voor 10€. Ik maak ook moedertinctuur. Is fantastisch tegen wondjes
Ook als mondwater te gebruiken.

Unknown zei

Ik laat de gedroogde bloemen 3 weken in de volle zon trekken in biologische olijfolie. En ik heb ook kokosolie geprobeerd maar gebruik liever zuivere bijenwas. Ik gebruik er 10 % van het gewicht van de olie na het zeven ervan
Op een vochtige huid of met vochtige vingers aanbrengen om het beter in de huid te laten trekken. Ik gebruik het zelf al jaren als dagcrème. En bij niet zonnige dagen ook lijm stjanskruid crème. Die is gewoon ook ideaal tegen rimpels en spier en gewrichtspijn. En is ook ontsmettende.

Unknown zei

Ik heb ontdekt dat de Jumbo goedkope biologische olijfolie verkoopt.nm l voor minder dan 7€

Anoniem zei

Moeten de potjes gesloten worden om zo te staan,en ook geschud? Dank.🙏