dinsdag 16 oktober 2012

M: pompoenpannekoeken en soep

Het is inmiddels herfstvacantie en nadat iedereen hier in huis ziek is geweest (een flinke griep, ik lees jouw blog nog eens door over weerstandverhogende middeltjes), zijn we inmiddels weer wat opgeknapt. We zijn nog een beetje lui (nu kan het) en we vermaken ons met wat lezen, de hoogstnodige dingen in huis halen, wat lekkere kleine dingen eten en wat surfen op de computer. En hoewel het er tot nu toe niet van was gekomen om zelf berichtjes te plaatsen, hield ik de laatste ontwikkelingen hier op dit blog goed bij...

Altijd leuk om te lezen waar mijn zus zich mee bezig houdt. En nu ik dit tekeningetje in een boekje weer tegenwam, moest het er maar eens van gaan komen. Het begin wordt gemaakt!


1 van de kleine recepten waar we weer wat mee aansterken, en wat hier in hier altijd met gejuich wordt ontvangen zijn pompoenpannekoeken. Sinds mijn oudste zoon voor zijn verjaardag het eerste luisterboek van Harry Potter kreeg, spraken de lekkernijen die daarin beschreven worden tot onze verbeelding: smekkies in alle smaken, droptoffees, chocokikkers, ballonbruisballen, karamelkevers,boterbier, honingwijn, ketelkoeken en pompoentaartjes.

En nu met het najaar om de hoek en de moestuin vol pompoenen, kunnen we hier weer volop aan de slag! Tot nu toe had ik de mooie oranje pompoenen in de tuin staan (de japanse Hokkaido, ook wel oranje zon genoemd), dit jaar zijn het de gele flespompoenen. En hoewel in gehecht ben aan de oranje kleur, die ook al decoratief staat gewoon op een tafeltje,


ben ik na mijn eerste kookervaring ook erg gecharmeerd van de gele flespompoen. Al vind ik ze minder decoratief, het ontpitten gaat veel sneller, de schil is minder hard en de smaak is in de pannekoeken ook gewoon goed bevonden door de vriendjes van mijn jongste. Meer, we willen wel meer! De soep werd veel romiger en hoewel een beetje bleek geel-groenig van kleur is de smaak goed. Vooruit, snel de rest van de flespompoenen oogsten die nu nog in de tuin liggen.

Voor de pompoenpannekoeken, geen taartjes zoals bij Harry Potter, maak je gewoon pannekoekbeslag, een beetje stevig met maar 1 ei, met daardoorheen 1/4 tot 1/3 gekookte pompoen. Op gevoel maak ik het beslag van de juiste dikte. Voor ons mag het wat dik beslag zijn. De pannekoeken worden wat zoeter en steviger door de pompoen.
De rest van de pompoen kook ik alvast en vries dan in of vries ze rauw in, in kleine stukjes gesneden. Rauw is 1 boterkuipje vol genoeg voor een stuk of 10 pannekoeken. Ook koud nog steeds lekker, al krijgen ze daar hier weinig kans voor.

Voor de soep fruit ik 2 teentjes knoflook, samen met 1 grote ui en provencaalse kruiden. Daarna gaat de pompoen in stukjes erbij, met of zonder schil (bij mij de gele met schil, de oranje zonder, al moet met met schil ook prima gaan) even stoven en daarna 2 bouillonblokjes met het bijbehorende water erbij. Een 15 minuten koken totdat de pompoen zacht is, peper en zout naar smaak en evt. kerrie erbij. Ik mix het met een staafmixer redelijk glad, meer voor de kinderen die dan ook wel soep willen, zeker als het buiten koud en nat is... Een voorraadje in de vriezer en laat dan de herfst maar komen!




de gele flespompoen, dus ook lekker...

1 opmerking:

cr-mics zei

Joehoe!! Je bent er, Mir!! Wat een verrassing om je eerste blogberichtje tegen te komen! En dan ook nog met je fameuze pompoenpannekoekjes-recept! Van mij komt er binnenkort ook een pompoenbericht, maar dan over iets heel anders. Geniet een beetje van de vakantie, ondanks de regen, het zonnetje komt vast ook nog wel langs. En tot gauw. Liefs Ch.