dinsdag 30 oktober 2012

C: Dahlia's overwinteren, deel 1

Vorige week zagen m'n dahlia's in de tuin er nog prachtig uit. Grote kleurige bloemen, knispervers. Maar na een paar nachten lichte nachtvorst zijn ze tot een snotterige bloem overgegaan. Ook de bladeren hadden een klein tikje gekregen dus het was tijd om ze uit de grond te halen voordat de serieuze vorst haar intrede zou gaan doen. Als volgt ga ik te werk:
Allereerst knip ik de stengels af en wip ze met een riek voorzichtig uit de grond. Je moet uitkijken dat je met de riek niet de knollen beschadigd, dus steek ze een eindje van de stengel in de grond en wrik voorzichtig van meerdere kanten de knol omhoog. Vaak steek ik nog gauw een van de bloemen in de holle stengel zodat ik in één oogopslag kan zien welke bollen bij elkaar horen die her en der uit de voor-en achtertuin tevoorschijn komen.
Als alle knollen uit de grond zijn (en eventueel per soort gegroepeerd) begin ik met schoonmaken en labelen. Voor het schoonmaken pak ik een stoffer en veeg de bollen schoon. Dit moet niet al te hardhandig gebeuren want de afzonderlijke knolletjes hangen bijna letterlijk aan één draadje aan de stengel en breken makkelijk af. Soms moet je met je vinger tussen de knolletjes wat aarde wegpeuteren. Als de grond erg nat is dan plakt het meer aan de knollen vast, veeg dan na een paar dagen nóg een keer over de knollen heen, dan is de aarde droger en gaat het makkelijker.
Ik knip nu ook de stengels korter af, op zo'n 5 - 10 cm lengte. En bevestig de labels. Aan de knol zelf kun je namelijk niet meer zien welke soort het is en na een winter weet je het vaak al helemaal niet meer.
Vervolgens leg ik de knollen een paar dagen tot een week te drogen. Liefst op de kop, dus met de stengel omlaag. Wel op een droge, vorstvrije plek. Bij mij liggen ze buiten onder een afdakje. Gelukkig is voor de komende nachten geen vorst voorspeld, al dek ik ze 's avonds voor de zekerheid wel toe met een dekentje.

En zo liggen ze nu, sinds afgelopen zondagavond.
Over een paar dagen schrijf ik deel 2. Hoe je ze vervolgens voor de winter opslaat.

Wel een hele verandering in de tuin. Opeens is alle kleur weg en ziet het er kaler en saaier uit. Zucht, de winter komt er echt aan! (Mir, ben jij al aan je dahlia's begonnen?)

Klik hier voor deel 2.


Geen opmerkingen: