dinsdag 16 oktober 2012

C: Zaadrepen voor de moestuin.

Het is herfstvakantie nu, in het zuiden van Nederland. Nog even en de wintertijd gaat weer in. De bomen zijn al aan het verkleuren en de dagen worden kouder en natter.
Terwijl de meeste mensen bezig zijn hun tuin winterklaar te krijgen ben ik bezig m'n moestuintje in de achtertuin voor te bereiden voor de winterronde. Want ook met kouder weer kun je nog best wat zaaien en oogsten, al is het hebben van een kas of koude bak haast wel een vereiste.
Ik heb m'n zinnen gezet op het zaaien van met name veldsla, wat erg goed tegen koude temperaturen kan, maar ook kropsla, ijsbergsla en snijbiet kunnen nog nét. En de teentjes knoflook ook. Vooral de slasoorten zijn handig om dicht bij huis te hebben, wat goed uitkomt want ik sta nog steeds op de wachtlijst voor de volkstuinen.
Kwam op internet het volgende handigheidje tegen: zaadrepen. Zo kun je binnen in de warmte van een kachel je zaadjes alvast voorbereiden op de juiste plantafstand en hoef je ze vervolgens alleen nog maar op de juiste plek neer te leggen en iets te overdekken met aarde. Op deze manier kun je ze ook een poos bewaren, dus mocht je tijdens de koude wintermaanden toch alvast iets voor je moestuin in het voorjaar willen doen... Bovendien zijn het leuke cadeautjes om weg te geven, oprollen, strik eromheen, klaar!
Dit heb je nodig:
-repen krantenpapier (zonder gekleurde inkt) van ongeveer 1,5-2 cm. (Keukenpapier kan ook.)
-biologische tarwebloem
-water
-zaadjes
-lineaal
Meng de bloem en water samen tot een lobbige pasta. Je hebt niet veel nodig dus begin met 1 à 2 theelepels bloem en voeg daar al roerend en druppelend water aan toe. Breng vervolgens met een stokje op de gewenste afstand steeds een dikke druppel pasta aan op je krantenreep. Laat daarna in elke druppel 2 à 3 zaadjes vallen en laat alles drogen voor je het oprolt en gebruikt of bewaart.
Het is supersimpel. Schrijf op de strook welke zaadjes het zijn en klaar ben je!
(Bij mij gaat er op deze manier nog gauw wat veldsla in de moestuin.)

Wat denken jullie? Ook doen?

2 opmerkingen:

Siegfried Bok zei

Op internet zoekend of we kastanjes konden invriezen kwam ik op Uw site.Leuk vond ik hoe U vertelt dat U die verdomde velletjes grotendeels liet zitten.
Mijn ervaring is dat koken met een weinig zout ze wel iets gemakkelijker loslieten, maar dat het toch een "monnikenwerk'is en niets voor mij.
Nu bak ik de gepelde kastanjes [met vel] krotdurend in een koekekpan met een weinig olijfolie waardoor ze beslist veel smakelijker zijn.
Siegfried

cr-mics zei

Groot gelijk Siegfried! Als je de kastanjes verder verwerkt door bakken, stampen, koken etc. zijn ze hartstikke lekker. Het moet ook te doen blijven nietwaar?