donderdag 17 december 2015

C: King of my Garden


Gistermiddag ging ik even langs bij m'n volkstuinvereniging want er lag een boek voor me klaar. En wel het nieuwste boek van fotografe Anja Ligtenberg over "onze" volkstuin! 4 seizoenen heeft zij als project op het terrein rondgelopen, mensen gesproken en veel gefotografeerd. Wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een gedrukt boekwerk met een selectie van portretten en informatie over de volkstuin en haar tuinders.

Ook ik ben Anja een aantal keren tegen het lijf gelopen in die tijd. Want hoewel ik op deze blog het afgelopen jaar helemaal niet meer over de tuin geschreven heb (foei Chantal) ben ik er toch echt wel flink in bezig geweest. Bovenstaande foto is daar het bewijs van, want ik heb een plekje in het boek van Anja gekregen. Zie je dat ik inmiddels een houten schuurtje heb staan?! Helemaal zelf gezet!! Nou ja, met hulp natuurlijk.

Erg leuk om door te lezen en te ervaren hoe iedereen op z'n eigen manier met de tuin bezig is. En om de medetuinders in hun element geportretteerd te zien. Mensen die ik hier regelmatig ook 'in het wild' tegenkom. Zoals Achmed op de voorpagina. Hij is mijn achterbuurman en heeft me aan het citroengras-kweken gezet! (In getekende vorm beschreven op m'n instagram-account. De plek waar m'n tuin het afgelopen jaar alle aandacht heeft gekregen.) Zo merk je vanuit een ander perspectief hoe veelzijdig het moestuinieren is, en hoe het voor alle mensen een rustgevende ontsnapping is uit de drukte van alledag. Een kleine gemeenschap op zichzelf met één grote gemeenschappelijke deler. De liefde voor groen. 

Het boek is eventueel te bestellen op de website van Anja. (Klik hier

Geen opmerkingen: