woensdag 23 december 2015

C: Doe het zelf: Yoghurt maken.

De afgelopen weken ben ik weer flink aan het fermenteren geslagen. Zo staat er weer een grote brouwemmer vol met gesnipperde biologische valappeltjes* te borrelen (*die ik kistvol van een lieve cursist met een boomgaard had gekregen). Daar ga ik weer een nieuwe lading appelazijn van maken. Zulke gezellige geluidjes komen daar vanaf.


Daarnaast ook nog een pot met rode kool in de fermentatie staan. Die rode kool geeft zo'n mooie kleur af, lekker vrolijk voor een kleurrijke winter. (met een gesnipperd appeltje en geweekte rozijntjes erg lekker als bijgerecht.)

Maar sinds afgelopen week is daar ook de eigengemaakte yoghurt bij gekomen. Want ook het maken van yoghurt gaat via een fermentatieproces en is helemaal niet moeilijk. Ik had er al heel vaak over gelezen, maar ben er nooit eerder aan begonnen omdat, nou ja.. eerlijk gezegd omdat ik steeds redeneerde dat het niet erg veel winst opleverde. Je hebt bijvoorbeeld een liter melk nodig om een liter yoghurt te maken, en aangezien het qua prijs niet erg veel uitmaakt in de winkel kun je toch net zo goed meteen dat pak yoghurt kopen?
De enige reden om zelf met yoghurtmaken aan de gang te gaan, was voor mij als ik redelijk makkelijk en lokaal aan biologische RAUWE melk zou kunnen komen. Dan zit de winst niet zozeer in de prijs maar wél in het product. Namelijk het feit dat je dus on-gepasteuriseerde yoghurt kunt maken, vol met alle voedingsstoffen die er normaal met pasteuriseren uitgekookt worden. In rauwe vorm is melk, en dus ook yoghurt, ook nog eens veel beter te verteren.

Je raadt het waarschijnlijk al, die biologische rauwe melk heb ik inmiddels gevonden. Namelijk bij de biologische boerderij De Genneper Hoeve in Eindhoven. Vroeger woonde ik daar vlak in de buurt, en met wijlen m'n eerste hondje Tapas heb ik dagelijks eindeloos vaak in de Genneper Parken rondgewandeld. Als je namelijk de skyline wegdenkt heeft het verdacht veel weg van mijn geboortedorp, pure nostalgie. De plek was me dus goed bekend, maar de laatste keer dat ik checkte (lang geleden) verkochten ze daar nog geen eigen rauwe melk. Inmiddels dus wel!! En hoewel ik er nu niet meer om de hoek woon, is het nog steeds niet erg ver bij m'n huis vandaan.

Dussss. Ik er meteen naar toe. Je moet wel een eigen schone fles meenemen en gepast geld. (€ 1,- per liter), dan kun je tussen 16:30-17:30 zelf melk uit de tank aftappen. Toen ik kwam waren ze nog bezig met melken. Verser kan haast niet! Bovendien kon ik zo ook meteen de dames persoonlijk bedanken voor hun melk. Mooie forse koeien zijn het, die lekker veel buiten staan.
Omdat het voor mij de eerste keer was kreeg ik uitleg over het gebruik en reinigen van de tank, dan kan ik de volgende keer zelf. Florian heeft me geholpen, toevallig een oude bekende ook nog. Gezellig bijpraten ondertussen.

En de volgende keer dus een fles met een iets wijdere opening, dat is handig als de trechter er toevallig eens niet ligt. Goeie tip!


Het maken van de yoghurt:

Benodigdheden:
- (rauwe) biologische melk
- 2 eetlepels biologische yoghurt (met yoghurtculturen erin) per liter melk.
- thermometer
- schone (gesteriliseerde) afsluitbare pot
- warme plek

-Verwarm al roerend de (rauwe) melk tot 41-45 graden C. De thermometer is hier wel handig want als je veel warmer gaat vernietig je een hoop goede stoffen die rauwe melk/joghurt juist zo gezond maakt. Er schijnt ook een vingertest te zijn voor het geval je geen thermometer hebt, waarbij de melk zo warm is dat je 'm er net 10 seconden in kunt houden, maar ik heb (als keramist) vuurvaste handen. 45 graden is echt nog niet zo heel warm hoor.
-Als de melk op temperatuur is roer je er (per liter melk, 2 eetlepels) biologische yoghurt doorheen. De eerste keer heb je dus naast de melk ook wat yoghurt nodig (waarbij het belangrijk is dat daarbij op het etiket staat dat er yoghurtculturen inzitten.) Maak je vaker je eigen yoghurt dan kun je de volgende keer ook twee eetlepels van je eigengemaakte yoghurt toevoegen. Zo kun je een keer of tien achter elkaar doorgaan. Daarna is het slim om weer eens yoghurt uit de winkel te nemen als 'starter' omdat bij de eigengemaakte yoghurt langzamerhand de balans van de culturen wat verschuift.
-Roer goed door, breng de temperatuur weer terug op 41-45 graden C. en giet het dan over in een gesteriliseerde pot.
-Zet die pot voor ongeveer 24 uur weg op een warme plek. Een hooikist zou kunnen, of gewikkeld in een fleecedeken, of in de oven met alleen het lampje aan. De temperatuur van de yoghurt in wording moet in ieder geval zo constant mogelijk blijven en niet teveel afkoelen (of opwarmen)
-Zet daarna de yoghurt in de koelkast waar die verder op kan stijven. Na ongeveer een dag kun je er dan van eten. Hmmm. Lekker hoor! Blijft ongeveer een week goed.
-Dit alles is werkelijk in 5 minuutjes gepiept. Zo snel en makkelijk!

De yoghurt is iets dunner dan die uit de winkel. Hier zitten natuurlijk ook geen verdikkingsmiddelen in. Ik heb wel eens gehoord dat je er een beetje melkpoeder bij kunt doen, of gelatine. Dus mocht je dikkere yoghurt willen dan kun je daar meer onderzoek naar doen. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon accepteren dat het in z'n natuurlijke vorm iets dunner is.
Ik ben er in ieder geval erg blij mee. Denk dat de Genneper Hoeve regelmatig een bezoekje van me krijgt!

Geen opmerkingen: