zaterdag 5 april 2014

C: Moestuininspiratie

Iedereen met een moestuin, of aspiraties in die richting, wil over het algemeen zoveel mogelijk lezen, horen of zien van andere moestuinen. Want je weet nooit of je nog wat bijleert waar je zelf wat aan hebt. ..aan handigheidjes, kennis en inzicht of op z'n minst vanwege de herkenning alleen al. Zowel van het harde werk, de verwachtingen, het geduld, de vreugde of de teleurstelling.

Qua nederlandse series op televisie is er echter niet zo heel veel te zien op moestuingebied. Al helemaal niet als je het vergelijkt met series die op de BBC te zien zijn.
Op youtube kun je nog wel hele interessante afleveringen terugzien van afzonderlijke presentatoren van Gardener's World. Ik heb er op deze blog ook wel over geschreven en zelfs linkjes geplaatst, maar vanwege auteursrechten blijven die niet altijd doorgelinkt staan.
Toch, zoek op YouTube maar eens naar:

-"Fork to Fork" van Monty Don
-"Grow your own veg" van Carol Klein
-"The edible Garden" van Alys Fowler

En je bent al gauw úúúúúren kijkplezier verder.

Maar gelukkig start aanstaande maandag eindelijk óók weer eens een nederlandse moestuinserie op televisie. Maartens Moestuin, waarin schrijver Maarten 't Hart in 10 afleveringen zijn moestuin gedurende seizoen 2013 open heeft gesteld voor de camera's. Vanaf 7 april iedere maandag te zien om 19.20 bij de VPRO op Nederland 2. Dat is overmorgen al!
Klik hier voor meer informatie en een promofilmpje.


Eigenlijk ken ik maar één andere nederlandse moestuinserie die ook ooit op de televisie te zien is geweest, en dat was het programma "Wroeten" van Arjan Ederveen uit 2005. Helaas is hier niets van terug te vinden qua beeldmateriaal en is er ook geen DVD van. Stiekem hoop ik dat die toch nog een keertje wordt herhaald want ik kan me nog maar vaag stukjes herinneren.

Ik ga er in ieder geval eens lekker voor zitten maandag. Ben benieuwd!


P.S. Oh.. en als je trouwens toch op YouTube aan het zoeken bent naar leuke (groene) series. Tik dan ook eens "It's not easy being green" van Newhouse Farm in. Een ontzettend leuke serie uit 2006 over de familie Strawbridge, die verhuist naar een vervallen boerderij en van daaruit een heel nieuw en groen bestaan probeert op te bouwen en zo zelfvoorzienend mogelijk wil worden in allerlei facetten. Daar zit uiteraard ook een stuk moestuinieren in vervlochten.
Maar niet te lang voor de beeldbuis blijven zitten hoor, ook lekker zelf weer de moestuin in!

P.P.S. Later ontdekt: Voor nóg meer moestuininspiratie, dit seizoen op tv uitgezonden, klik ook hier en hier.

3 opmerkingen:

Mevrouw Onkruid zei

hallo chantal, ik vond dit: http://www.vpro.nl/kijk/vprotv/tuinieren.html en raad eens? het lijkt erop dat ze 'wroeten' van arjan ederveen gaan herhalen! bedankt voor de tips! groet, maaike

cr-mics zei

Zou het echt? Het lijkt er volgens mij op dat je maar 1 aflevering kunt terugzien als vintage-aflevering.... (maar ook dat is alweer heel leuk om terug te zien! Krijg dan wel meer heimwee naar de rest.) Jij ook bedankt voor deze tip!

~° Sarah °~ zei

Oh als ik nog eens een televisie-bui heb kom ik hier kijk-inspiratie ophalen!