zaterdag 8 december 2012

C: Vogels bijvoeren

Hebben jullie dat nu ook? Dat je binnen lekker bij de verwarming zit, genietend naar buiten kijkt waar de sneeuw de tuin tot een soort magisch oord heeft getoverd, en dat er dan opeens een vogeltje zielig op de schutting komt zitten en hongerig de tuin afspeurt naar iets eetbaars?
Ik kan daar niet zo goed tegen, krijg meteen medelijden met die arme vogeltjes in de vrieskou, en m'n eigen warme plekje bij de verwarming is gelijk een stuk minder behaaglijk.
Tijd om de vogels bij te voeren dus.

Nu is de ene vogel de andere niet. 
Ze lusten niet allemaal hetzelfde en willen het ook op een andere manier gepresenteerd krijgen.
Op de site van Vogelbescherming Nederland las ik er meer over: 

In mijn tuin heb ik nu voornamelijk merels, mezen en duiven. (Maar ook wel eens kauwen, kraaien en eksters, soms een vlaamse gaai.) Heel af en toe mussen, roodborstjes, vinken en winterkoninkjes. Zou ik m'n tuin wat vogelvriendelijker maken door wat meer beschutting en bossage te plaatsen, dan zouden er ongetwijfeld meer komen. Ook een kattenvrije tuin zou helpen, maar dat laatste zie ik niet gebeuren.
Nee, voor nu moeten ze het doen met wat extra voer, voor de gelegenheid wél zelfgemaakt uiteraard.

Voor de merels, een fruittaart:

Merels houden van fruit en bessen. Dat weet ik al sinds ze hier in het najaar altijd van m'n druif komen snoepen. Met die reden had ik al wat druiven ingevroren die over waren na het maken van de druivensap. Ook vlierbessenpulp had ik achtergehouden. Kan ik nu mooi gebruiken.
Daarnaast ook wat gekocht fruit, voor de kleur en de variatie.
Ook m'n oude aardewerken puddingvormen komen mooi van pas, dat geeft een mooie vorm straks. Maar je kunt ook gewoon een kleinere springvorm of (nog makkelijker) siliconen taartvormen gebruiken.
Naast het fruit heb je ook een ongezouten vet nodig. Dat kan een plantaardig vet zijn (geen vloeibaar vet) maar ik koos dit keer voor dierlijk vet. Want vogels hebben veel behoefte aan verzadigd vet.  In het pak van ossewit zit het vet verpakt in 4 aparte pakjes. Smelt in een pannetje en op láág vuur steeds een pakje per keer. Dan werk je sneller en overzichtelijker. Let erop, je kunt voor vogelvoer géén margarine gebruiken!!
Er is geen bepaalde manier om dit te doen, maar ik vind het leuk om in verschillende  laagjes te werken en die af te wisselen. Eerst een laagje vruchtjes.
Dat laagje vervolgens "vastzetten" met een laagje gesmolten vet. Doe dat rustig en met een pollepel.  Gesmolten vet is erg heet en kan nare brandwonden geven. Hou je aandacht er dus bij. Laat steeds een laagje stollen voor je het volgende laagje doet. (Desnoods de vormen tussendoor even buiten zetten, dan stolt het sneller.)
Een laagje vlierbessenprut, daar weer vet over.
Een laagje gewelde rozijnen. (ook een klein laagje zaadjes voor de enkele mus die langskomt.)
Een laagje druivenprut. Weer vet erover.
En tot slot een laagje appelschijfjes afgewerkt met een dun laagje vet om het vast te zetten.
Vervolgens moet het afkoelen. Ben een flinke wandeling gaan maken met de hondjes in het bos. Bij thuiskomst was het helemaal gestold. (Dat is natuurlijk afhankelijk van de temperatuur buiten. Je kunt het ook in de koelkast of vriezer zetten.)
Het nadeel van een keramieken vorm is dat het er ook weer uit moet. Daarvoor plaats je het een paar minuten in een schaal met kokend heet water. (Lang in een lauw badje werkt niet, alleen het buitenste laagje moet weer smelten, dan glijdt ie er zo uit.)
TADAAAA, zeg nou zelf...dat ziet er toch prachtig uit!! Merels eten het liefst van de grond, maar dat is bij mij geen optie, de hondjes zouden al snel hun kans schoon zien. Een grote tafel is het beste wat ik ze kan bieden, nu maar hopen dat ze er geen weerstand aan kunnen bieden.

Voor de mezen, hangende bollen:

Mezen hangen graag als ze eten en ze houden van vet en zaden. Ik weet best dat je heel makkelijk en goedkoop mezenbollen kunt kopen, maar zelf maken is toch veel leuker!?
Neem ook hiervoor wat ossewit. Uit 1 pakje (1 van de 4 uit de doos) kun je makkelijk 4 bollen maken. Of een ander (plantaardig) vast vet. Géén margarine!
Voeg daar strooivoer aan toe. Dit kun je in zakken los kopen bij dierenwinkels, supermarkten, boerenbonden etc. Wij hadden ook nog wat oude hazelnoten liggen die ik er gemalen doorheen deed. Houd ongeveer 50:50 aan. Gelijke hoeveelheden vet en zaden.
Laat het in het pannetje buiten wat stollen. Duurde bij mij ongeveer 20-30 minuten bij 1,5 C. Roer het wel geregeld even door zodat het gelijkmatig stolt en laat het niet te koud worden. (Kan ook in de koelkast.)
Van touw maak ik lusjes die ik aan de onderkant dichtknoop. Van het zachte vet vorm ik bolletjes om het knoopje heen, zodat ze later stevig vastzitten. Ook nu laat ik de bolletjes buiten weer even verder opstijven (ongeveer 10 minuten) voordat ik ze voor de laatste keer stevig aandruk.
Na een uurtje in de kou zijn ze stijf genoeg om op te hangen. Klaar! En dan is het nu vanachter de verwarming tevreden naar buiten staren wanneer de eerste vogels komen genieten.

Geen opmerkingen: