dinsdag 28 augustus 2012

C: Gepocheerd ei

Eens in de week oefen ik op het maken van gepocheerde eitjes.. En hoeveel ik er ook al over gelezen heb en video's op youtube heb bekeken, het blijft nu vooral een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen.. Eigenlijk zijn ze bij mij bij voorbaat al aan mislukking onderhevig aangezien je het best kunt pocheren met super verse eieren van minder dan een week oud. Aangezien ik geen kippetjes heb haal ik ze dus bij de supermarkt (uiteraard biologisch en vrije uitloop!) en daar zijn ze nooit zó kakelvers.. Toch zijn er ook dan nog trucjes om een redelijk acceptabel gepocheerd ei te maken. Dat gaat als volgt:
-Zet een ruime pan met water op het vuur en breng het tegen de kook aan, zet het dan op een zacht vuur. Niet laten borrelen. (+/- 80 C.)
-Voeg zout en een scheut azijn toe. Dit helpt om het eiwit bij elkaar te houden zodat het niet in slierten uiteen valt. (bij een heel vers ei is dit niet nodig.)
-Maak met een lepel 'n snelle draaiende beweging in de pan zodat je een draaikolkje krijgt met een rustig middelpunt.
-Breek het ei boven dit middelpunt en laat het zo zachtjes, en met een hele dooier, in het water glijden. Door de draaiende beweging van het water draait het eiwit zich om de dooier heen. (Zoals je op de foto ziet ging bij mij de dooier hier stuk. Het was nogal lastig om een ei te breken en tegelijk een foto te maken, haha.)
-Ongeveer 3-4 minuten in het warme water laten pocheren, daarna met een schuimspaan uit het water halen. 
-Eventueel kun je het ei zo nog een tijdje in schoon warm water leggen zodat het warm blijft tot het moment van opdienen, of om het wat te ontzuren van de azijn (Ik doe dit eigenlijk nooit.)
-Voila.. een gepocheerd eitje!

Wat een gedoe voor een eitje misschien, maar ik maak ze niet zonder reden. Deze eitjes zijn namelijk voor mijn hondjes! Ik geef ze een natuurlijk voer ipv hondenbrokken. (Dat klinkt vrij ingewikkeld maar gelukkig kun je diepgevroren staven kopen waar de verhoudingen vlees, orgaanvlees, bot en groenten al precies zijn samengesteld zodat je daar verder geen omkijken meer naar hebt. Heel handig.) En eens in de week krijgen ze daar een ei bij! Een rauw ei is heel gezond en zit vol met voedingsstoffen, maar sommige honden verwerken rauw eiwit niet zo goed. Het voordeel van een gepocheerd ei is dat het eiwit wel stolt maar het eigeel niet.. en bovendien geeft het me de gelegenheid om de techniek regelmatig te oefenen, mislukkingen worden evengoed met smaak opgegeten. (Klik hier voor meer informatie over natuurlijk voer bij honden.)
(Raafje en Doka, vol ongeduld.)

Overigens zijn de eierschalen een goede bron voor kalk in de tuin (of door het hondenvoer). Gooi ze dus niet weg! Best laat je ze een dag of wat liggen om in te drogen, dat maakt ze een stuk minder plakkerig.
Vervolgens stamp je ze fijn in een vijzel of onder een deegroller. Grove stukken kun je in de tuin ook gebruiken om slakken bij je planten weg te houden maar dan heb je heel wat eierschalen nodig..

Ik maal ze liever nog even verder in een oude elektrische koffiemolen die ik bij de tweedehandswinkel vond. Zo worden ze bijna poederachtig wat de opname bij planten versnelt.
Tomaatjes zijn blij met wat extra kalk (dit is een Yellow Zebra) maar ook de pepertjes, rozemarijn, lavendel, braam en druif lusten wat extra. Werk het kalk een beetje door de bovenlaag, want het koekt snel samen.

Voelt altijd goed om te recyclen, vooral als het niets kost en alleen maar oplevert. 



Geen opmerkingen: