dinsdag 12 juni 2012

C: Vlierbloesem avontuur

Vorig jaar herfst heb ik bij toeval de vlier ontdekt. Of nou, ontdekt.. ik wist natuurlijk wel van het bestaan af maar had er nooit iets mee gedaan. Dat gebeurde dus opeens in een vlaag. Vol overgave vlierbessengelei en vlierbessenjam gemaakt. Voornamelijk vanwege de anti-virale eigenschappen die mij, griepgevoelig als ik ben, de winter door zouden moeten helpen. Ook Mirjam getipt.. die nota bene een paar vlierstruiken op haar moestuintje had staan die op het punt stonden geruimd te worden! Dat is gelukkig niet doorgegeaan want allebei werden we al snel vlierbesfan!
Ik nam de hele winter trouw een eetlepel vlierbessengelei in hete citroendrank met gember, en hoewel ik uiteraard wel weer griep kreeg duurde die korter en was minder heftig dan normaal.
Dusss...
Nu de vlier deze maand in bloei staat met prachtige bloesem had ik het geduld niet langer en ben allerlei recepten uit gaan proberen met de bloesem. (Die trouwens dezelfde anti-virale eigenschappen heeft als de bessen.) Het vergt een iets andere aanpak, had ik al gelezen, want het beste verwerk je de bloesem binnen een paar uur na de pluk. De weeïg zoete geur kan anders al snel omslaan in iets wat minder aangenaam ruikt (kattenpis).
Op mijn experimentenlijstje stonden: Vlierbloesemsiroop. vlierbloesemazijn, vlierbloesempannenkoekjes, vlierbloesembeignets en vlierbloesemgelei. Een hele lijst. Voor al deze recepten geldt dat je lekker geurende bloeiende schermen verzamelt, liefst aan het eind van de ochtend op een warme droge dag. De schermen niet wassen want het stuifmeel zorgt juist voor de specifieke smaak. Uiteraard wel controleren op insectjes e.d.

Vlierbloesemsiroop:

- ongeveer 20-30 grote schermen
- 1,5 liter kokend water
- 2 biologische citroenen, in stukken gesneden met schil en al
- zakje vanillesuiker
- 50 gram citroenzuur (turkse winkel)
- 1 kilo (oer)suiker

Alles bij elkaar in een pot of pan doen en een paar dagen laten trekken onder af en toe roeren of schudden. Daarna zeven door een schone theedoek en in flessen bewaren. Ik hergebruik daar petflessen voor.
Op warme (of minder warme) dagen aanlengen met wat bronwater en ijsklontjes, takje munt.. hmmmm, verfrissend.

Vlierbloesemazijn:

- flesje biologische witte wijnazijn
- genoeg schermen om helemaal te overgieten.

De schermen overgieten en minimaal 2 weken op een warme plek laten trekken. Daarna zeven en weer teruggieten in het wittewijnazijn-flesje. Schijnt erg lekker te zijn over de aardbeitjes..maar dat moet ik nog uittesten.

 Daar waar mijn kat Cousje ligt is zonder twijfel het warmste plekje in huis. Zij heeft daar speciale radaroogjes voor!

Vlierbloesempannenkoekjes:

- Pannenkoekbeslag
- Afgeknipte bloesembloemetjes (met zo min mogelijk steeltjes)

Het recept is simpel; doe een hoeveelheid bloesem naar keuze bij je beslag en bak de pannenkoeken zoals normaal.

Vlierbloesembeignets:

Beignetbeslag: 
- 125 gr bloem
- 2 eieren (1 eidooier en 2 eiwit) (de andere eidooier gewoon aan de kat of hond geven, is goed voor ze.)
- 2 dl water (of bier)
- snufje zout
- 1 eetl olie
- evt. beetje kaneel

- aantal mooie grote schermen met steeltje

Voeg bloem, eidooier, zout en olie samen en mix hier al roerend het water doorheen. Een uur laten rusten in de koelkast. Daarna de eiwitten stijfkloppen en voorzichtig door het beslag scheppen.

Schermen in het beslag onderdopen.

Beetje laten uitlekken.

Voorzichtig in een pannetje hete zonnebloemolie frituren.

Tot ze helemaal mooi goudbruin kleuren. Soms moet je ze daarvoor een beetje onderdompelen want ze drijven op de hete olie.

Voila! Bestrooien met poedersuiker en als dessert eten. (niet de steeltjes!)
Een zomerse variant op de oliebollen!

Vlierbloesemgelei:

- 15 tot 30 schermen
- 1 liter water
- sap van 2 citroenen
- 1 kilo geleisuiker
In een ruime pan het water en citroensap over de afgeknipte bloesems gieten en in de koelkast 1 à 2 dagen laten rusten.
Daarna de bloesem eruit zeven d.m.v. een schone theedoek en het opgevangen vocht samen met de geleisuiker aan de kook brengen. 4 minuten laten doorkoken en checken op een koud schoteltje of de gelei goed is. Gelei in gesteriliseerde potten schenken, dichtschroeven en 5 minuten ondersteboven laten staan. Na openen in de koelkast bewaren.

Tot slot:

Tja.. dat was het grote vlierbloesem avontuur.
De siroop en de gelei zijn lekker. Beetje parfumsmaakje, heel delikaat. Het is lekker als drank, door de thee of yoghurt als zoetstof en over vanilleijs. (mijn toepassingen tot zover) 
Over de pannenkoekjes en de beignets was ik minder te spreken. De smaak van de vlierbloesem vond ik er haast niet in terug, dus waarom zou je ze dan daarvoor gebruiken? Al zien de beignets er wel heel mooi uit!
En de vlierbloesemazijn staat nog te trekken, maar ruikt wel lekker sprankelend.

Stiekem ben ik al wel tot de conclusie gekomen dat de vlierbessen vééél lekkerder zijn. Vanaf nu laat ik de schermen voor wat ze zijn en wacht ik geduldig tot september! Voordeel is wel dat de vlierstruiken nu goed te spotten zijn. Ik sla ze op in mijn geheugen zodat ik in het najaar flink toe kan slaan!

Moet je ook doen!
Succes,
Chantal



3 opmerkingen:

irma zei

Hehoi,
Ik enthousiast schermpjes geplukt, meteen verwerkt.
Alles rook lekker totdat... ik een slok nam en de násmaak alsnog naar kattenpies proefde...
Enig idee waar dat aan kan liggen?

Groetjes,
Irma

cr-mics zei

Hallo Irma,
Ik heb het nergens anders gelezen maar zelf heb ik de indruk dat nét niet rijpe vlierbloesem sneller die omslaggeur heeft dan de bloesem die vol in bloei is. Zelf gebruik ik nu vooral de bessen in het najaar, die vind ik veel lekkerder.
Groetjes Chantal

Anoniem zei

De bloesems Een drietal weken laten drogen met onder én boven keukenpapier, dan in broodzakken in donkere koekblikken opslaan. Thee voor een heel jaar !