woensdag 13 juni 2012

C: Lavendel oogsten en drogen

In de afgelopen jaren heb ik steeds stekjes genomen van mijn lavendelplant en die een plekje gegeven in mijn voortuin. Inmiddels heb ik nu een bescheiden 2,5 meter aan lavendel staan en deze maand is het tijd om de bloemen te oogsten. Doe dat op een droge en warme ochtend.
En het liefst als de bloemetjes nog nét niet open zijn, maar flink in de knop zitten, zoals hier. Dan zitten ze boordevol etherische olie.

Leg ze neer en neem steeds een klein busseltje die je met de knoppen omlaag in een papieren boterhamzakje  stopt en knoop ze met een touwtje vast.

Vervolgens hang je ze op een droge luchtige plek. Bij mij is dat onder het afdak, tenzij ik weet dat het dagen achtereen gaat regenen want dan wordt de luchtvochtigheid te hoog en hang ik ze tijdelijk even binnen. Alle touwtjes zitten aan een kleerhanger geknoopt dus je verplaatst ze heel makkelijk.

Bruine papieren boterhamzakjes zouden eigenlijk beter zijn want dan hangen ze nóg donkerder, maar die had ik niet in huis. Ik perforeer er wel altijd een paar gaatjes in omdat boterhamzakjes een klein waterafstotend laagje hebben en de lavendel anders zou kunnen gaan schimmelen.
Heb je een donker en luchtig plekje dan hoeft er in principe geen zakje omheen, maar ik vind dit handiger, ze verzamelen geen stof en eventuele knopjes die er bij het drogen afvallen blijven bewaard.

Zo laat ik ze een hele zomer hangen afhankelijk van hoe warm het wordt. Halverwege check ik nog wel een keer of de touwtjes nog strak zitten want door de krimp van het drogen wordt dat losser. Elastiekjes zijn dan makkelijker, maar ik hou nu eenmaal van het natuurlijke van het touw.

Lavendelolie/ Lavendelmaceraat:

Eigengedroogde lavendel gebruik ik o.a. voor het maken van lavendelmaceraat. (maceraat = geïnfuseerde olie) Daarvoor moet je dan wel eerst de gedroogde knopjes afritsen. Dat is best even wat werk maar je handen gaan er heerlijk van ruiken en het houdt je van de tv weg!
(De afgeritste takjes niet weggooien, die zijn heerlijk op de barbecue, voor het roken van witvis bijvoorbeeld!)

Ik schep een half potje (gesteriliseerd in kokend water of in de magnetron) vol met gedroogde bloesem en giet daar biologische zonnebloemolie over. Een andere olie kan ook maar zonnebloemolie is neutraal van geur én makkelijk biologisch te koop zonder dat het extreem duur wordt. (Het is wel, hoe vetter de olie hoe beter de etherische olie uit de lavendel wordt opgenomen. Jojobaolie is het beste, of amandelolie. Olijfolie kan ook heel goed maar dat heeft wel een sterke eigen geur. Je kunt eventueel ook een mix van een aantal olieën nemen.) Goed dichtschroeven en dan maar laten trekken voor ongeveer 3 weken met regelmatig schudden. Hoe warmer hoe beter, dus laat die zon maar komen!
Na die periode de lavendel eruit filteren en in schone (bruine) glazen potjes koel en donker bewaren. Dan moet het zeker een half jaar goed blijven.

 Ook andere kruiden zoals tijm en rozemarijn zijn heel geschikt om later olie van te trekken. Dus oogst ze deze maand, vóór de bloei, en begin alvast met drogen! Ik ga nog genoeg schrijven over waar je het allemaal voor kunt gebruiken!

Heb je weer wat te doen!
Wel heel leuk!
Chantal




4 opmerkingen:

Marlies Lentjes zei

Leuk! Ik heb net wat lavendel geoogst voor onze deur. Jammer genoeg zijn de meeste al aan het bloeien, maar ik heb nog wat knoppen kunnen vinden om te laten drogen.

Anoniem zei

Leuke tip van de boterhamzakjes, ik test dit vandaag nog uit.

Billie zei

Heel leuk! Ik houd van lavendel, lavendel is life.

Anoniem zei

Dag lavendelminnende.
Ook ik ben weer begonnen met oogsten, weet je wat handig is?
Bundeltjes maken met loomelastiekjes, zo handig, de rest is zoals wordt beschreven n heel goed, rustgevend plan 🤡