zondag 12 juli 2015

C: Groen Kopenhagen


Onlangs thuisgekomen van een kort 4 daags stedentripje naar Kopenhagen, samen met m'n man. We waren er nooit eerder geweest, maar wát een leuke stad is dat zeg! Veel gezien, veel gedaan, lekker gegeten.
Een van de dingen waar ik m'n ogen voor open hou is natuurlijk hoe het met de groene kant van de stad zit. Niet dat ik er heel specifiek naar op zoek ben maar ik vind het wel leuk om naast alle cultuur ook wat natuurlijke dingen te zien. En die waren er! Een kleine opsomming ter inspiratie:

Byhaven2200

Een van de leukste plekken vond ik Byhaven 2200, in de wijk Norrebro. Daar hebben buurtbewoners van een stuk bestaand park een gemeenschappelijke biologische (moes)tuin gemaakt, toegankelijk voor iedereen. 

 
Een heel sereen en gastvrij stukje midden in de stad. Ik hou enorm van zulk soort initiatieven en loop er echt m'n hart op te halen aan alles wat er te zien is. Veel leuke hoekjes en doorgangetjes, grappige details en natuurlijk veel moesgroen! Het was er heel stil op het moment dat wij er waren maar als ik de foto's op de website en instagram mag geloven dan worden er regelmatig bijeenkomsten en festiviteiten georganiseerd.
Hoe dan ook.. een leuke plek om eens langs te gaan voor een kleine picknick als je toch in de stad bent.






Saxopark

Oorspronkelijk reden we naar Saxopark, in de wijk Vestebro, om te kijken naar een initiatief waarbij een voormalig binnenplein, wat in het verleden belast was door junks, was omgezet in een educatief speelpark voor kinderen met veel oog voor ecologie en natuur. En er was ook iets met moestuintjes, had ik ergens gelezen. Gewoon maar eens langsfietsen dan. Gezellig genoeg ook daar, met spontane rommelmarktjes en inderdaad een heel leuk hip en natuurlijk kinderspeelpark. Maar nog leuker vond ik de "vertikale geveltuin" bij een van de aangrenzende flats. Een project van ByhaveNetvaerked (dat ecologische en permacultuur stadstuinen ondersteunt)
Daar hadden ze namelijk tegen een bestaande kale zijgevel van een flat een extra laag stenen gemetseld voor vogels, klimplanten en insecten wat geïrrigeerd werd door regenwater en verderop wegliep in een vijverpoeltje. Heel mooi rustiek gedaan en vol met blije musjes.

Het is natuurlijk maar één gevel, maar ik hou ervan als een stad op deze manier wat groener wordt gemaakt. Heel leuk idee ook voor als je zelf thuis wat extra stenen over hebt, een kaal muurtje en wat metselkennis....

En dat met die moestuintjes, die zaten daar inderdaad ook in de buurt, in de voortuin van het gemeentemuseum, echt mídden in de stad. 

             
Er stonden wel hele leuke getekende plaatjes bij de groenten, maar verder kon ik er weinig uit opmaken wat het idee erachter was. Toch, het blijft leuk om te zien dat ook middenin het bruisende stadsleven het moestuinieren een plekje kan krijgen. Later las ik dat Kopenhagen ook best veel doet aan daktuinen, maar daar zie je vanaf de stoep natuurlijk niet veel van.

Botanische tuin:

Echt helemaal bijtanken kun je het best bij de botanische tuinen van Kopenhagen. Een gigantisch park vol met rustige zitplekjes om je even te onttrekken aan alle drukte. Er staat een prachtige grote kas die je gratis kunt bezichtigen. Maar ook in het park zelf is al wandelend ontzettend veel moois te zien.

Ik kreeg een hernieuwde liefde voor de succulenten. Die stonden zo gezellig samen mooi te wezen.

En heb bij-na een eekhoorntje met een zielig staartje kunnen aaien daar.

Nou ja, dat waren een beetje onze groene ervaringen van de stad. Eén laatste tip nog... voor lekker eten en een gezellige sfeer moet je écht eens naar de torvehallerne. Ik zou echt willen dat er in de Nederlandse steden zulke overdekte plekken waren! En voor de glutenvrijen onder ons... om de hoek daar zit Naturbagariet (een bakkerijtje met de heerlijkste glutenvrije gebakjes en broden, vers gebakken!!) Een waar genot!

1 opmerking:

meermetminder zei

dankjewel voor de tips!
Wat een mooie plekken hebben jullie bezocht,
krijg helemaal zin weer eens terug te gaan :)