zaterdag 1 maart 2014

C: Kippencompost



Als je een eigen (moes)tuin hebt dan loont het de moeite om ook je eigen compost te maken. Dat kan op verschillende manieren. Zelf vul ik al elk jaar vuilniszakken vol met aangewaaide bladeren voor het maken van bladcompost (klik hier), ook heb ik een paar jaar geleden een wormentoren gekocht voor het keuken-GFT wat wordt omgezet in de zeer vruchtbare wormencompost én heb ik op de moestuin een compostvat staan voor al het tuinafval.
Maar sinds de komst van de kippetjes afgelopen zomer is daar ook de kippencompost bijgekomen.. en afgelopen week heb ik voor het eerst geoogst!! Een klein jubelmomentje, want wat je oogst wordt ook wel het "zwarte goud" genoemd. Zo rijk aan voedingsstoffen en het kost werkelijk geen drol.. of nou, alleen maar drol eigenlijk.

Kippenpoep

Ik heb al vaak verklaard hoe blij ik ben met de komst van de kippetjes. Ze leggen eitjes, ze brengen gezelligheid in de tuin én ze zorgen voor de meststoffen voor een van de rijkste compostsoorten die er zijn. 
Kippencompost bevat een zeer hoog gehalte aan NPK (stikstof N, fosfor P, en kalium K. meer info hier.) Meer dan in bijvoorbeeld paarden -of koeienmest. Zonde om dat niet te gebruiken!
Maar het is geen kwestie van de verse kippenpoep zomaar tussen de planten te leggen. Juist omdat het zo rijk is (het bevat vooral veel stikstof N) is het ook erg scherp. Het kan makkelijk de wortelen van jonge planten beschadigen en verbranden zodat die doodgaan. De kippenpoep composteren is dus een must en gelukkig is dat helemaal niet zo moeilijk.

Composteren

Ook dat composteren kan op verschillende manieren. Je kunt de poep gewoon op je bestaande composthoop/vat gooien samen met de rest van je groene en bruine afval. Door de toevoeging van de kippenpoep zal die compostering een stuk sneller gaan. Maar aangezien mijn compostvat op de moestuin staat en niet aan huis, en de kippen toch elke dag poepen, heb ik het dichter bij huis aangepakt.

(Even kort tussendoor: Er bestaat een manier om een kippenhok op te zetten wat "deep-litter method" (of in het nederlands het "potstal systeem") wordt genoemd. Daarbij wordt ín het kippenhok rechtstreeks gecomposteerd. Dat is iets waar ik bewust niet voor heb gekozen, maar daar zal ik nog wel eens over schrijven.)

(aaah.. hoe klein Popo hier nog is.)

Wat ik deed was het afbakenen van een stukje van mijn tuin met wat houten paaltjes. Ongeveer een vierkante meter hooguit. Daar gooide ik een hoop bladeren neer en dat was het eigenlijk. Elke dag als ik de mestplank uit het kippenhok haalde schraapte ik die boven dat stukje afgebakende tuin uit (wat het schoonmaken van het hok een stuk efficiënter maakte.) en eens in de paar dagen spitte ik het met een riek eventjes om. Nog geen minuutje werk. Ik startte in oktober omdat ik toen zeker wist dat de antibiotica die Fops en Ollie hadden gehad tijdens hun verkoudheid (klik hier) helemaal uit hun systeem was.

Gedurende de tijd kwam er ook wel eens wat snoeiafval uit de tuin op, of nog wat bladeren. Daarbij lette ik wel op dat het geen afval was wat giftig of schadelijk is voor kippen.

Want de kippetjes vinden het veel te leuk om wat te scharrelen te hebben. (Liever daar dan ergens anders in de tuin!) Zo heerlijk om ze zo bezig te zien.

Al ziet het er na vijf maanden een stuk armoediger uit. De houten paaltjes hebben ze helemaal los gescharreld en zijn om gaan buigen. Al het groen is weg, dus tijd om eens te gaan oogsten, dacht ik zo.

Een grove zeef, een schep en een bak/kruiwagen. En dan scheppen en schudden maar. De hele verse drolletjes en grotere stukken onverteerd spul worden zo gescheiden van de rest.

En wat je overhoudt is een hele hoop zacht en fijn compost! Ik laat het voor de zekerheid nog een maandje of wat onder het afdak verder rusten voordat ik het ga gebruiken voor het uitplanten. Vooral de aardappelen en pompoenen houden van lekker veel compost, en koolsoorten ook.

Afgezien van het feit dat kippencompost zo'n hoog gehalte aan voedingsstoffen heeft, wat vooral voor de wat armere zandgronden ideaal is, heeft compost ook nog een ander voordeel. Het brengt namelijk een hoop organisch materiaal mee, wat bevorderlijk is voor het bodemleven én het vocht-vasthoudend vermogen van de grond. Ook iets wat met name zandgrond goed kan gebruiken.

Dus.. dankjewel lieve kippetjes! Een nieuw afgebakend stukje ligt alweer klaar, vol met nieuwe bladeren die als bodembedekking uit de voortuin zijn gekomen. Daar zitten vast wat lekkere pissebedden tussen! Kunnen jullie weer lekker poepen!!  

2 opmerkingen:

Pieter zei

Leuke blog! Interessant om te zien.

Verna zei

Leuk! Je moet het wel goed schoonmaken.