vrijdag 17 mei 2013

C: Alys Fowler, video's

 http://ichef.bbci.co.uk/images/ic/640x360/p02bkx85.jpg
Onder het mom van "inspiratie moet je delen" wil ik graag de aandacht brengen op de geweldige serie-reeks van Alys Fowler. Ooit presentatrice van BBC-Gardeners World  bracht ze een paar jaar geleden een boek uit met de titel: "The Edible Garden". In tuintijdschriften heb ik het toen wel voorbij zien komen maar ik was destijds duidelijk minder in een moestuin-mind dan nu. Pikte het niet echt op. Kwam er pas in de afgelopen meivakantie achter dat ze bij de BBC ook een televisiereeks had gemaakt bij dat boek wat helemaal op YouTube staat om te bekijken. Al na een paar minuten in de eerste serie was ik helemaal om!

Wat voor mij een verademing was om te zien is eigenlijk verrassend simpel. Wat ze eigenlijk doet is enerzijds het idee van de Makkelijke Moestuin alleen dan zonder de verhoogde bakken en op een grotere schaal in haar eigen achtertuin. Gecombineerd met een mix van zowel groenten en bloemen door elkaar, wat meer neigt naar biodiversiteit, permacultuur en ecologisch tuinieren.  Ze streeft naar een geïntegreerde moestuin die naast productief óók mooi is. Dus wat je dan krijgt is een bonte mix van groenten en bloemen door elkaar, principes als composteren, mulchen, foerageren, gebruik maken (of zelf maken) van bestaande elementen, het verwerken van je oogst..het zit er allemaal in.
Maf hoe zoveel van de dingen die aan bod komen voor mij zo bekend zijn of die ik zelfs al doe, maar dat ik er nooit aan had gedacht om het op die manier met elkaar te combineren! Ik vermoed dat m'n eigen achtertuin er vanaf nu een tikje anders uit gaat zien!
En ik kan je ook al zeggen dat rondfietsen met een hondje (of twee) en wat groenvoer in de fietsmand een heel prettige manier van bewegen is, ik sluit me dus volmondig bij Alys aan!
Geniet van de serie.. op YouTube zijn trouwens nog een paar (kortere) filmpjes van haar te zien. O.a. dat ze inmiddels ook een moestuin op een volkstuinencomplex heeft en daarover verteld. Even zoeken en je vindt het!

Nawoord 2017: Omdat deze blogpost alweer uit 2013 stamt en de linkjes op YouTube niet meer actief  bleken te zijn zocht ik naar andere manieren om tóch de afleveringen te kunnen bekijken en vond die via dailymotion.com.  Zie linkjes beneden, veel kijkplezier:

Edible Garden-The winter Larder
Edible Garden-Flowers and Herbs
Edible Garden-Juicy Fruits
Edible Garden-Roots and Leafy Greens
Edible Garden-Salads
Edible Garden-Peas & Beans




















Geen opmerkingen: